پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:20

کد خبر 630536

دوشنبه 26 شهریور 1403 - 08:45:00


تلفن‌همراه در رختخواب، دشمن خواب باکیفیت


خراسان/ پژوهشی در دانشگاه اوتاگو که به بررسی تاثیر استفاده از صفحه‌نمایش(مانند گوشی، تبلت‌ یا تلویزیون) بر کیفیت خواب جوانان پرداخته است، برخلاف تصورات رایج که گفته می‌شود استفاده از صفحه‌نمایش در ساعات پایانی شب به‌طور کلی برای خواب مضر است، نشان می‌دهد که استفاده از صفحه‌نمایش در رختخواب عامل اصلی تاثیر منفی آن بر خواب است، نه صرفا استفاده از آن در ساعات قبل از خواب.
  پژوهشی بر روی 85 نوجوان
دکتر بردلی برازنان، نویسنده اصلی این پژوهش، تاکید می‌کند از آن‎جا که استفاده از صفحه‌نمایش‌ها بخشی از زندگی روزمره نوجوانان شده است، باید در راهنمایی‌های فعلی برای خواب بازنگری شود تا با واقعیت‌های زندگی مدرن بیشتر هماهنگ باشند. به گزارش «ایندیپندنت»، در این مطالعه که در مجله «جاما اطفال» منتشر شد، ۸۵ نوجوان ۱۱ تا ۱۴ ساله به مدت یک هفته از سه ساعت قبل از خواب تا زمان رفتن به رختخواب، به سینه‌شان یک دوربین قابل‌نصب به بدن وصل کردند. این دوربین‌ها زمان، نوع و نحوه استفاده نوجوانان از صفحه‌نمایش‌ها را ثبت می‌کرد. یک دوربین مادون قرمز دوم هم در اتاق‌خواب‌ آن‌ها نصب شد تا زمان استفاده از صفحه‌نمایش‌ در تخت را ثبت کند. علاوه بر این، آن‌ها از دستگاهی به نام اکتی‎گراف استفاده کردند که خواب را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه کوچک به اندازه یک ساعت مچی است. دکتر برازنان می گوید: «خیلی سریع مشخص شد که بخش زیادی از زمان استفاده نوجوانان از صفحه‌نمایش‌ در تختخواب‌ سپری می‌شود».
 استفاده ۹۹درصد شرکت‌کنندگان از گوشی قبل از خواب
محققان دریافتند ۹۹درصد شرکت ‌کنندگان در دو ساعت قبل از خواب از صفحه‌نمایش استفاده می‌کردند، بیش از نیمی از آن‌ها در تخت از صفحه‌نمایش استفاده می‌کردند و یک‌سوم آن‌ها پس از اولین تلاش برای خوابیدن در شب، دوباره سراغ دستگاه‌هایشان می‌رفتند. به گفته دکتر برازنان، «جالب‌ترین یافته‌های ما این بود که زمان استفاده از صفحه‌نمایش قبل از رفتن به تخت تاثیر کمی بر خواب شبانه داشت، اما استفاده از صفحه‌نمایش‌ها در تختخواب باعث اختلال خواب شد و به طور متوسط حدود نیم ساعت آن‌ها را از خوابیدن بازداشت و مقدار خوابشان را در همان شب کاهش داد. این موضوع به‌ویژه در مورد فعالیت‌های تعاملی‌تر با صفحه‌نمایش مانند بازی‌های ویدئویی و انجام دادن چند کار همزمان، مانند تماشای فیلم روی لپ‌تاپ در حال بازی با ایکس‌باکس مشهود بود. به طوری که هر ۱۰ دقیقه اضافی از این نوع زمان استفاده از صفحه‌نمایش، تقریبا به همان مقدار از میزان خواب شبانه کم می‌کرد». دکتر برازنان پیشنهاد می‌کند که یک راهنمای ساده برای خواب می‌تواند این باشد که دستگاه‌ها از اتاق خواب دور نگه داشته شوند و نوجوانان اجازه داشته باشند قبل از خواب از دستگاه‌هایشان استفاده کنند، اما آن‌ها را با خود به تختخواب نبرند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط