جمعه 30 شهریور 1403 - 02:16

کد خبر 634606

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 11:23:14


واردات ۵۰ هزار خودرو تا پایان سال شدنی است؟


اقتصاد آنلاین/ دبیر اسبق انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: با یک میلیارد دلاری که از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شده و با درنظرگرفتن سقف ۲۰ هزار دلاری می‌توان ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. به نظر می‌رسد این رقم بودجه تخصیصی سال ۱۴۰۳ است.

اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت چهاردهم روز یکشنبه، ۲۵ شهریور به ریاست محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. این جلسه یک خروجی مهم داشت که مربوط به بحث واردات خودرو بود. 

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد بعد از این جلسه در فضای مجازی نوشت «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.»

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه اعلام کرد که «یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده است و این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد. برای سال آینده نیز، تخصیص ارز برای واردات خودرو انجام می‌شود.»

خبر رئیس کل بانک مرکزی از تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو سوال برانگیز است، چرا که بارها عدم اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی عامل کندی و توقف واردات خودروهای نو اعلام شده و همین عامل هم باعث شده بود تا ماه‌ها آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بایگانی شود و ابلاغ نشود. 

با این حال چطور با تغییر دولت و با وجود تداوم محدودیت‌های ارزی موضوع به این مهمی حل و فصل شده و فرزین آن را اعلام کرده است. آیا قرار است سیاست‌های دولت گذشته که جنبه خبردرمانی داشت و با هدف کاهش قیمت خودرو در بازار خودرو مطرح می شد ادامه یابد و یا اگر اینگونه نیست، چگونه یک میلیارد دلار تامین شد و چرا تا به حال تخصیص نیافته بود؟ 

در همین زمینه مهدی دادفر، دبیر اسبق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: گره کور واردات خودرو بحث ارز است، بنابراین باید تامین و تخصیص ارز صورت گیرد تا واردات خودرو انجام شود. متاسفانه تا به حال آنچنان که باید این اتفاق نیفتاده است تا بازار از حالت انحصار خارج و وارد رقابت شود.

دادفر توضیح داد: به نظرمی‌رسد بانک مرکزی تمهیداتی اندیشیده است تا ارزهای تخصیصی به دفاتر تخصصی وزارت صمت زودتر تخصیص داده شود. من فکر می‌کنم اگر ارز به شرکت‌های واردکننده که ثبت سفارش کرده‌اند و در صف تخصیص ارز بانک مرکزی قرار دارند، تعلق گیرد، واردات خودرو سرعت می‌گیرد و بیش از پیش خواهد شد.

وی افزود: با یک میلیارد دلاری که از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شده و با درنظرگرفتن سقف ۲۰ هزار دلاری می‌توان ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. به نظرمی‌رسد این رقم بودجه تخصیصی سال ۱۴۰۳ است، دولتی‌ها از برج ۳ شروع به تخصیص ارز می‌کنند و برج ۶ هم برای آن‌ها زمان تجدیدنظر است؛ بنابراین این یک میلیارد دلار برای واردات خودرو طی نیمه دوم سال ۱۴۰۳ است.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: به هر حال باید درنظرداشت که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است و بانک مرکزی هم باید اولویت‌ها را درنظربگیرد. یکی از موارد اولویتی خوراک مردم است، بعد از آن موارد دیگر مطرح می‌شود و تولید هم در جایگاه بالاتری از واردات قرار می‌گیرد. بانک مرکزی برای تخصیص ارز به خودرو معذوریت‌هایی دارد، امیدواریم آقای همتی با توجه به سابقه‌ای که دارند بتوانند این مسئله را حل کند و ردیف اولویتی ارز برای واردات خودرو را بالاتر ببرد. 

دادفر درخصوص چگونگی تامین ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان سال نیز گفت: ۵۰ هزار دستگاه خودرو تعدادی نیست که واردات آن سخت باشد. 

رئیس اسبق انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: غیر از ماجراهای تخصیص ارز، واردات خودرو با بحث تحریم‌ها هم درگیر است، برای واردات خودرو تحریم نیستیم، اما در پرداخت بانکی تحریم هستیم و عملا همه چیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. 

دادفر گفت: نمی‌توانیم مستقیم از کشور مبدا و سازنده خودرو وارد کنیم و مجبور به واردات خودرو از کشورهای اطراف مانند امارات و عمان هستیم. تا به حال شرکتی مستقیم از ژاپن خودرو وارد نکرده است. از چین واردات مستقیم داریم که آن هم بادرنظرگرفتن شرایط و موارد خاص است. 

این کارشناس بازار خودرو در پایان به دولت توصیه کرد: صدای بخش خصوصی باید شنیده شود. وزیر صمت هنوز اعضای انجمن واردکنندگان خودرو را ندیده‌اند. معتقد هستم که اعضای انجمن خیلی می‌توانند به دولت‌ها برای حل معضل خودرو کمک کنند. دولت با شنیدن گره‌های کار از سوی واردکنندگان خودرو و همچنین کمک‌های آن‌ها، موفق‌تر در این حوزه عمل می‌کند. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط