جمعه 30 شهریور 1403 - 12:23

کد خبر 635443

جمعه 30 شهریور 1403 - 11:02:00


پارلمان اروپا خواستار لغو محدودیت‌ها درباره حمله اوکراین به روسیه شد


ایرنا/ پارلمان اروپا پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای از کشورهایی اروپایی درخواست کرد به اوکراین اجازه دهند که از تسلیحات غربی برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه استفاده کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، قطعنامه پارلمان اروپا با ۴۲۵ رای موافق در مقابل ۱۳۱ رای مخالفت و ۶۳ رای ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه الزام‌آور نیست.

این قطعنامه از «کشورهای عضو درخواست کرد فورا محدودیت استفاده از تسلیحات غربی تحویل شده به اوکراین برای حمله به اهداف نظامی مشروع در خاک روسیه را لغو کنند.»

در این قطعنامه آمده است که محدودیت‌های فعلی «توانایی اوکراین در دفاع کامل از خود مطابق قوانین بین‌المللی را مختل کرده و زیرساخت‌ها و مردم این کشور را در معرض حمله قرار می‌دهد.»

ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه این قطعنامه را محکوم کرد و هشدار داد که اگر این قطعنامه اجرایی شود، مسکو «پاسخ سختی» به این خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه موشک‌های روسیه می‌توانند ظرف چند دقیقه به شهر استراسبورگ فرانسه (محل استقرار پارلمان اروپا) اصابت کنند، افزود که پارلمان اروپا با این اقدام خواستار حرکت به سمت «یک جنگ جهانی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای» شده است.

در همین حال، آندری سیبیها وزیر خارجه اوکراین از این قطعنامه استقبال کرد و آن را نشانه «قاطعیت و رهبری» پارلمان اروپا دانست.

اوکراین بارها خواستار رفع محدودیت‌ها برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه شده است. آمریکا و انگلیس در حال بررسی این درخواست هستند اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مورد اختلاف دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط