جمعه 30 شهریور 1403 - 15:49

کد خبر 635710

جمعه 30 شهریور 1403 - 20:00:00


عکس کاوشگر «جویس» از زمین، ماه و اورانوس در مسیر مشتری


ایسنا/کاوشگر جویس(JUICE) متعلق به آژانس فضایی اروپا که در راه رسیدن به سیاره مشتری است، منظره خیره‌کننده‌ای از زمین، ماه و یک مهمان سیاره‌ای غافلگیرکننده را به تصویر کشیده است.

 «کاوشگر قمرهای یخی مشتری»(JUICE) متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA) منظره خیره‌کننده‌ای از زمین، ماه و یک مهمان ناخوانده سیاره‌ای را به تصویر کشیده است.

این ماموریت که در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شد، نمایی منحصر به فرد از زمین، قمر آن و سیاره اورانوس را که به مانند مشتری یک غول گازی است، به ثبت رسانده است.

این سه جرم آسمانی توسط کاوشگر JUICE در حالی که در حال حرکت به سمت سیاره زهره برای دومین کمک گرانشی خود در سال ۲۰۲۵ است، عکاسی شده‌اند.

آژانس فضایی اروپا در شبکه اجتماعی توییتر(ایکس) نوشت: این دو تیله کوچک که ما آن را خانه کیهانی خود می‌نامیم، توسط کاوشگر JUICE از بیش از ۵ میلیون کیلومتر دور از ما عکس گرفته شده است، در حالی که فضاپیما در حال حرکت به سمت سیاره زهره است.

عکس کاوشگر «جویس» از زمین، ماه و اورانوس در مسیر مشتری

کمک گرانشی، مانوری است که در آن فضاپیما از گرانش یک جرم آسمانی برای به حرکت درآمدن به سمت یک جرم دیگر استفاده می‌کند. این تاب خوردن توسط زهره، همراه با پرواز از کنار زمین و ماه به JUICE کمک می‌کند تا در سال ۲۰۳۱ به مشتری برسد.

این ماموریت در ماه اوت ۲۰۲۴ اولین کمک گرانشی را از زمین و ماه گرفت که به این فضاپیما در مسیر حرکت به سمت سیاره زهره کمک کرد.

این فضاپیما پس از بازدید از سیاره زهره دو پرواز دیگر را از کنار زمین در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۹ انجام می‌دهد که هر دو بدون دریافت نیروی اضافی از ماه خواهد بود.

حالا در این عکس، همانطور که فضاپیما به زمین و ماه نگاه کرده است، سیاره اورانوس را نیز در دوردست شکار کرده است.

مقامات آژانس فضایی اروپا می‌گویند: در یک تصویر بیش از حد اشباع شده، سیاره اورانوس که ۲.۹ میلیارد کیلومتر از JUICE فاصله داشته است، دیده می‌شود.

این تصاویر جدید از JUICE با استفاده از زمان‌های مختلف نوردهی به عنوان بخشی از آزمایش‌های حین پرواز و کالیبراسیون دو دوربین نظارتی این فضاپیما گرفته شده‌اند. این دوربین‌ها میدان‌های دید متفاوتی را ارائه می‌دهند و وظیفه نظارت بر ابزار فضاپیما را در حین پرواز دارند.

ماموریت JUICE برای کاوش مشتری و سه قمر بزرگ اقیانوس‌دار آن موسوم به گانیمد(Ganymede)، کالیستو(Callisto) و اروپا(Europa) طراحی شده است که محیط پیچیده مشتری را بررسی خواهد کرد و به دنبال نشانه‌هایی از امکان سکونت در قمرهای یخی آن خواهد بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط