شنبه 31 شهریور 1403 - 20:50

کد خبر 636710

شنبه 31 شهریور 1403 - 17:23:57


داور وی ای آر، عامل سردرگمی زاهدی‌فر و صفایی


ورزش 3/شب گذشته یکی از بدترین روزهای داوری فوتبال ایران رقم خورد. البته لیگ برتر روز پراشتباه‌تر هم داشته اما امید فوتبال‌دوستان به این بود که با ورود وی ای آر این مشکلات به حداقل برسند و دستکم راهی برای تصحیح اشتباه داور به وجود بیاید. اما این بار حتی زمانی که داور تصمیم صحیح گرفته بود، با فراخوان وی ای ار برای بازبینی به اشتباه افتاد و انتخاب درست خود را برگرداند.
این موردی است که در اعلام پنالتی استقلال مقابل نساجی و رد پنالتی پرسپولیس برابر آلومینیوم به وضوح دیده شد. علی صفایی برخورد اسلامی و مدافع حریف را ادامه بازی تشخیص داد اما باتوجه به درخواست سعاد وفاپیشه و میثم حیدری، به کنار زمین آمد و بعد از بازبینی پنالتی گرفت.
در بازی پرسپولیس هم زاهدی‌فر برخورد میلاد محمدی و مدافع آلومینیوم را پنالتی تشخیص داده بود اما کوپال ناظمی و سعید رحیمی‌مقدم درخواست بازبینی دادند و بعد از دیدن تصویر از کنار زمین، زاهدی‌فر تصمیم به ادامه بازی گرفت.

دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد. نخست اینکه اغلب تصاویر تلویزیونی به حدی ناواضح هستند که داوران وی ای ار عملا امکان تشخیص سریع را از دست می‌دهند و به همین دلیل بازبینی صحنه در اتاق چند دقیقه طول می‌کشد و بازی متوقف می‌ماند. از سوی دیگر همین موضوع باعث تشخیص ناصحیح داور وی ای ار می‌شود تا داور برای بازبینی فراخوانده شود.
فراخواندن داور برای بازبینی زمانی اتفاق می‌افتد که نظر داور وی ای ار مخالف با تصمیم داور باشد. به این ترتیب وقتی داور وسط در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد ناخودآگاه فشار ناشی از اشتباه احتمالی خود را حس می‌کند و احتمال تغییر تصمیمش (حتی به غلط) بالا می‌رود.
البته این موضوع چیزی از اشتباهات علی صفایی و محمدحسین زاهدی‌فر کم نمی‌کند و در نهایت آنچه در زمین رخ می‌دهد با مسئولیت آنهاست اما نکات بالا نشان می‌دهد که امکانات و تکنولوژی رده پایین چگونه می‌تواند برعکس چیزی که قرار بوده اتفاق بیفتد، عمل کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط