یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:59

کد خبر 637335

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 10:48:33


خاویر باردم حملات نتانیاهو به غزه را جنایت علیه بشریت خواند


مهر/ خاویر باردم در جشنواره سن سباستین، بنیامین نتانیاهو را جنایتکار خواند و از آمریکا و بریتانیا خواست در حمایت از دولت رادیکال اسرائیل تجدید نظر کنند.

 نقل از ددلاین، خاویر باردم صبح جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره فیلم سن سباستین ۲۰۲۴، ارزیابی طولانی و شیوای خود را با محکوم کردن حملات نظامی کنونی اسرائیل در غزه ارایه کرد.

باردم که راهی سن سباستین شده تا سرانجام جایزه دونوسیتا ۲۰۲۳ خود را دریافت کند - زیرا سال پیش به دلیل اعتصاب بازیگران آمریکایی نتوانست در جشنواره حضور یابد - این سخنان را مطرح کرد.

وی پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سیاست و اسرائیل را با این جمله آغاز کرد: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد کاملاً غیرقابل قبول است، وحشتناک است، غیرانسانی است. من معتقدم که این دولت اسرائیل رادیکال‌ترین دولتی است که اسرائیل تا به حال داشته است.

باردم در ادامه گفت که معتقد است دولت این کشور «در حال ارتکاب جنایت علیه بشریت است» و افزود: بدیهی است که حملات هفتم اکتبر، این مجازات عظیم را که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند، توجیه نمی‌کند.

باردم گفت: مصونیت از مجازاتی که دولت کنونی اسرائیل در اقدامات خود در غزه و کرانه باختری از آن برخوردار است، باید تغییر کند. من فکر می‌کنم کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و انگلیس به ویژه باید در حمایت بی‌قید و شرط خود درباره این جنایت‌ها تجدید نظر کنند. ممنوعیت ورود غذا، آب، دارو و برق، همانطور که یونیسف می‌گوید، جنگی علیه کودکان است و این آسیب تا نسل‌ها ادامه می‌یابد.

بازیگر برنده اسکار برای فیلم «جایی برای پیرمردها نیست»، گفت که می‌داند حرف‌هایش چیزی را تغییر نمی‌دهد، اما معتقد است؛ ما به عنوان یک جامعه تعهد اخلاقی داریم تا آنچه را ناعادلانه می‌دانیم محکوم کنیم.

وی افزود: دولت ناسیونالیست راست افراطی اسرائیل به هیچ وجه نماینده جامعه یهودی یا جامعه اسرائیل نیست. مسئولیت ما این است که بتوانیم شرایطی را که غیرقابل قبول می‌دانیم مشاهده و محکوم کنیم و از دادگاه کیفری بین‌المللی و قاضی بین‌المللی سازمان ملل متحد بخواهیم مسئولان را محکوم و قضاوت کند که در این مورد نتانیاهو است. حمایت بی قید و شرط بیشتر، به معنی بال و پر دادن به سوءاستفاده از قوانین بین‌المللی است.

باردم پس از سخنانش مورد تشویق خبرنگاران حاضر در سالن قرار گرفت.

در ماه آگوست، وزارت بهداشت غزه گزارش داد که بیش از ۴۰ هزار فلسطینی که حداقل ۱۶۴۵۶ نفر از آنها کودک و بیش از ۱۱ هزار نفر زن بوده‌اند، در نتیجه حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

ورایتی نیز گزارش کرد در این مصاحبه خاویر باردم همچنین اعلام کرده در فیلم «یکی از عزیزان» به کارگردانی رودریگو سوروگوین سازنده «جانوران» بازی خواهد کرد. «جانوران» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی سزار در سال ۲۰۲۳ شد و ۴ برنده جشنواره کن را پشت سر گذاشت.

در خلاصه داستان «یکی از عزیزان» آمده است: این فیلم به کارگردانی تحسین‌شده و دخترش که بازیگر ناموفقی است، می‌پردازد که پس از سال‌ها دوری و گذشته‌ای سخت، فیلمی را با هم می‌سازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان یک بازیگر در طول ۳۰ سال و از سال ۱۹۹۴ تغییر کرده است؟ گفت: بله وقتی تازه راه افتاده بودم، بیشتر یک بازیگر متد بودم.

باردم ادامه داد: قبلاً، اگر شخصیت من انگشتانش را می‌شکست- مثلاً در فیلم «خروج» سال ۱۹۹۶ - من واقعا انگشت‌هایم را می‌شکستم، اما حالا چگونگی وارد کردن شخصیت و مهم‌تر از همه نحوه خروج از آن را مطالعه می‌کنم. وقتی از راه تخیل و خلاقیت کار ‌کنی، کار بسیار قدرتمندتر است و می‌تواند فراتر از افزودن چیزی بیشتر به شما باشد.

وی در ادامه صحبت هایش یادآور شد که چیزی که تغییر نکرده احساس او نسبت به خانواده است. باردم به یکی از بزرگترین خاندان فیلمسازی اسپانیا تعلق دارد، پدربزرگش رافائل باردم و مادربزرگش هر ۲ بازیگر و فعال اجتماعی و ۲ تن از تحسین‌برانگیزترین بازیگرانی بودند که از دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ در اسپانیا کار می‌کردند. دایی وی خوان آنتونیو باردم هم یکی از مهمترین کارگردانان اسپانیایی بود که به انتقاد از فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور می‌پرداخت و برای ساخت فیلم‌های ضدفاشیستی به زندان افتاد. برادر وی کارلوس باردم هم ۳ بار نامزد آکادمی اسپانیا شده است.

وی گفت: برادرم همیشه یک حکایت را به یاد می‌آورد و می‌گوید مادر ما زمانی از شوهرش جدا شد که اسپانیا اجازه طلاق نمی‌داد. او ۳ فرزند بزرگ کرد و یک بازیگر بود آن هم در دوره‌ای که یک زن بازیگر وجهه خوبی نداشت. او ساعت‌ها کار می‌کرد تا بتواند به ما گوشت و پاستا با گوجه‌فرنگی بدهد، اما وقتی کسی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حقوق زنان به در می‌زد، او نیمی از آنچه را که ما داشتیم، به او می‌داد.

باردم گفت: ما در عمل آموختیم که به عنوان یک انسان باید چگونه باشیم.

باردم که اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال ۲۰۰۸ را به مادرش تقدیم کرد، در کنفرانس مطبوعاتی سن سباستین گفت که هنوز خود را «پسر پیلار» می‌داند. او افزود: امیدوارم به عنوان پسر پیلار بمیرم و چیزی جز پسر پیلار نباشم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط