یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:55

کد خبر 637358

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 10:58:50


ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در همدان رو به افزایش است!


ایرنا/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ابتلا به بیماری های حاد تنفسی در این استان رو به افزایش است بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری ها، رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروری است.

فاطمه ترکمان اسدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: با کم شدن دمای هوا، افزایش مسافرت های بین شهری به ویژه در نیمه دوم شهریور، شروع مراسم عروسی و جشن پس از ماه صفر و افزایش دورهمی های خانوادگی امسال همانند سال های گذشته از اواسط شهریور تعداد موارد مبتلا به بیمارهای حاد تنفسی افزایش یافت.

وی اضافه کرد: بیماری های تنفسی شامل سرماخوردگی های ویروسی، بیماری کرونا از نوع اُمیکرون و آنفلوآنزا می شود که نتایج به دست آمده از آزمایش ها نشان می دهد درصد بالایی از این بیماری ها سرما خوردگی ویروسی، ۱۰ تا ۱۲ درصد کرونا از نوع اُمیکرون و ۲ درصد بیماری آنفلوآنزا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیشتر بیماری های در حال انتشار و پخش بین افراد از نوع بیماری های ویروسی است اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرد.

اسدی افزود: شستشوی مرتب دست ها، اجتناب از دست دادن، بوس کردن و در آغوش کشیدن، رعایت فاصله اجتماعی به ویژه با افراد دارای علائم بیماری بین یک و نیم تا ۲ متر، اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و پر ازدحام به ویژه اماکن سربسته و بدون تهویه مناسب مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: آب ریزش بینی، سرفه، عطسه، تب و لرز، بدن درد، کوفتگی و خستگی، بی حالی، بی اشتهایی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ می تواند علائم بیماری های ویروسی تنفسی، کرونا از نوع اُمیکرون و آنفلوآنزا باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: افرادی دارای این قبیل علائم بیماری باید در طی دوره بیماری از منزل خارج نشوند همچنین مصرف فراوان مایعات، استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از انتقال بیماری به دیگر افراد خانواده را در دستور کار قرار دهند.

ترکمان اسدی بیان کرد: علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی می توان با واکسیناسیون از ابتلا به بیماری های ویروسی و آنفلوانزا پیشگیری کرد که در این راستا مطابق دستور العمل سازمان بهداشت جهانی به همه افراد بالای ۶ ماه توصیه می شود واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی اضافه کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا از سوی گروه های هدف از جمله مادران باردار، افراد پیوندی، دیالیزی، کسانی که بیماری های مزمن دارند و داروی ضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کودکان بین ۶ ماه تا هشت سال در صورت تزریق واکسن برای اولین نوبت باید ۲ دُز واکسن را تزریق و بین تزریق هر ۲ دُز واکسن چهار هفته فاصله باشد تا ایمنی و اثر بخش لازم را داشته باشد.

ترکمان اسدی گفت: برای گروه های هدف واکسن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده که به زودی تحویل معاونت بهداشتی می شود سایر افراد نیز می توانند از داروخانه واکسن را تهیه کنند.

وی توصیه کرد: مادران باردار و افراد زیر ۱۸ سال از واکسن تولید فرانسه و هلند استفاده و تزریق کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط