یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 13:49

کد خبر 637372

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:13:00


ابوالفتح: سفر نیویورک بستر آشتی ایران و آمریکا نمی‌شود


نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر انتظار داریم با سفر رئیس جمهور به نیویورک تحریم ها برداشته شود، بین ایران و آمریکا و اروپا آشتی شود، این اتفاق نمی افتد ولی قطعا مذاکرات دیگری هم خواهد بود که آنها می تواند دستاورد سفر رئیس جمهور تلقی شود.

سفر مسعود پزشکیان به نیویورک می تواند استارت تغییر ریل سیاست خارجی دولت تلقی شود. حسن روحانی در نخستین سفر به نیویورک با اوباما مکالمه تلفنی داشت همان پایه ای برای مذاکرات برجامی شد، حالا پزشکیان راهی نیویورک شده و بسیاری از کارشناسان منتظر نتایج این سفر هستند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره تأثیر نخستین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بر آغاز مذاکرات گفت: مذاکرات بین ایران با اروپا و آمریکا هم اکنون نیز برقرار است اما مهم آن است که مذاکرات به نتیجه ای ختم شود که مدنظر جمهوری اسلامی قرار دارد. شخصا حصول چنین نتیجه ای را دور از انتظار می دانم.

وی افزود: امروز روابط بین ایران و آمریکا که جای خود دارد، روابط با اروپا نیز متشنج ارزیابی می شود. البته اروپا متأثر از آمریکاست و بدون اذن واشنگتن حتی آب هم نمی خورد. جنگ اوکراین هم مزید بر علت شده و اروپایی ها مدعی ارسال پهپاد و موشک ایرانی به روسیه هستند که این مسئله نگاه آنها را به ایران منفی تر کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: امیدوارم دیدارهای دو جانبه و چندجانبه رئیس جمهور در نیویورک سرمنشأ خیر شود اما شخصا خیلی به آن دیدارها امید ندارم. هرچند گفته می شود آقای پزشکیان و مکرون با هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می کنند اما ایران و آمریکا برای مذاکره نیازی به واسطه ندارند.

وی با اشاره به پالس های مثبت پزشکیان به غرب پیش از سفر به نیویورک ادامه داد: از طرف ایران همیشه این پالس ها داده شده است و این رویکرد محدود به دولت چهاردهم نمی شود. آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان چندین مرتبه اعلام کردند ایران به روسیه موشک نداده است و تهران از حمله روسیه به خاک اوکراین حمایت نمی کند اما غربی ها باور نمی کنند، در واقع عزم آنها بر باور نکردن است و ادعاهایی می کنند بعد می کوشند برای این ادعاها اسناد و مدارک جور کنند.

ابوالفتح درباره تفاوت سفر پزشکیان با سفر رئیسی به نیویورک بیان کرد: نخست آنکه همه دستاوردها را نباید به رابطه با غرب تعریف کرد؛ ثانیا همه روسای جمهور ایران با مقامات عالی رتبه دیگر کشورها دیدار داشتند و این گفتگوها منتج به تفاهمات و توافقاتی شده است. اگر انتظار داریم با سفر رئیس جمهور به نیویورک تحریم ها برداشته شود و بین ایران و آمریکا و اروپا آشتی شود، این اتفاق نمی افتد ولی قطعا مذاکرات دیگری هم خواهد بود که آنها می تواند دستاورد سفر رئیس جمهور تلقی شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط