یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 18:56

کد خبر 637454

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 11:59:22


دو آبشخور در منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی شهرستان صحنه احداث شد


ایرنا/ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صحنه از ساخت ۲ آبشخور جدید در منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی خبر داد و گفت: این آبشخورها با تلاش جهادی محیط بانان در مناطق سخت‌گذر این شهرستان برای استفاده حیات وحش احداث شده است.

شهرام مظفری‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صحنه اظهار کرد: با توجه به سخت گذر بودن منطقه احداث آبشخور و عدم استفاده از خودرو در منطقه، لذا محیط بانان این اداره با حمل مصالح مورد نیاز بر روی دوش خود اقدام به ساخت این آبشخورها برای حیات وحش کردند.
وی تصریح کرد: پایش مناطق تحت مدیریت شهرستان به صورت شبانه روزی توسط محیط بانان این اداره صورت می گیرد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی از سوی افراد سودجو برابر قوانین و مقررات با آنان برخورد خواهد شد.
شرق استان کرمانشاه دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که یکی از آنها منطقه حفاظت شده امروله و دالاخانی نام دارد و در دسته جاذبه های طبیعی شهرستان های شرق کرمانشاه قرار می گیرد.
این منطقه در حوزه استحفاظی سه شهرستان کنگاور، صحنه و سنقر در استان کرمانشاه قرار گرفته است و امروله و دالاخانی ۲ کوه بلند این منطقه به شمار می روند که نام این منطقه نیز از این ۲ گرفته شده است.
در مورد وجه تسمیه این دو کلمه گفته می شود که امروله از کلمه امرو و پسوند «له» ترکیب شده و امرو به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی و «له» علامت تصغیر است. بنابراین امروله به معنی امرود کوچک و این اسم به خاطر وجود درختان امرود است، که به صورت جنگل های پراکنده در زمان های پیشین در نقاط مختلف آن دیده می شد.
مساحت این منطقه در حدود ۴۲ هزار هکتار می شود و دارای طبیعتی بی نظیر است. در این منطقه می توان چشمه های بسیاری را دید، از جمله می توان چشمه سهیل در ارتفاع سه هزار متری، چشمه پونه در ارتفاع ۲هزار و۷۰۰ متری را نام برد.
حیوانات مختلفی در این ناحیه زندگی می کنند که از میان آنها می توان به پلنگ، بزکوهی، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی و … اشاره کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط