یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 18:47

کد خبر 637486

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:20:19


شایع‌ترین چالش‌ها در انتظار ترم اولی‌ها


خراسان/ آشنایی با مهارت‌های ضروری برای وفق‌دادن خود با یک محیط ناآشنا که قرار است سال‌ها در آن به ادامه تحصیل بپردازید
 شاه کلید ورود موفق و قوی به دانشگاه، دانستن مجموعه دانایی‌ها و کسب مجموعه‌ای از توانایی هاست. برای شما به‌عنوان یک ترم اولی، کسب یک سری مهارت‌ها بیش از سایر چیزها ضروری‌تر است. در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
منتظر این تغییرات باشید 
1- محیط و روابط جدید  

شما به عنوان یک دانشجوی ترم اولی باید بتوانید خود را با محیط ناآشنای جدید وفق دهید و با نحوه متفاوت زندگی سازگار شوید. همچنین باید روابط خود را هوشمندانه و با دقت، توسعه دهید. دانشگاه یک فرصت منحصر به فرد برای تعامل و زندگی با دانشجویان دیگر با پیشینه و فرهنگ‌های مختلف فراهم می‌آورد. وسعت بخشیدن به جها ن بینی از طریق آموختن تفاوت‌ها و شباهت‌های یکدیگر، تجربه دانشگاهی شما را غنی می‌کند.
2- آزادی فردی بیشتر    اولین تجربه زندگی متکی به خود به این معنی است که شما استقلال بیشتری را به دست خواهید آورد و از بسیاری از انتخاب‌ها و تصمیم‌هایی که قبلاً والدین و معلم‌ها برایتان گرفته‌اند، رها‌ می‌شوید. این آزادی جدید می‌تواند هیجان‌انگیز و در عین حال گیج‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از آن چیزی باشد که به آن عادت دارید. هرچند که آزادی برای مدیریت زندگی روزمره یک فرایند یادگیری بسیار لذت بخش هم هست.
  
3- مسئولیت‌های بیشتر  

 باید مسئولیت‌های‌ مهم روزانه‌تان را که توام با افزایش آزادی فردی‌ است، به عهده بگیرید و بتوانیدکارهای اساسی مثل خوردن، خوابیدن، ورزش کردن و سر کلاس رفتن را مدیریت کنید. همچنین باید مسئولیت‌های پیچیده‌تری مثل حفظ تعادل بین درس خواندن و روابط اجتماعی، شرکت کردن در مراسم‌، فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و مدیریت مالی را بپذیرید. مدیریت زمان نیازی ضروری است که تمامی دانشجویان سال اول آن را تجربه‌ می‌کنند. یک روز عادی در دانشگاه کمتر از دبیرستان چارچوب دارد و میزان نیاز به درس خواندن و مطالعه در خارج از کلاس بیشتر است. برخی از دانشجویان ممکن است احساس کنند وقت برای هیچ کاری به جز کارهای درسی ندارند؛ در حالی که برخی دیگر فکر‌ می‌کنند وقت فراغت زیادی در خارج از کلاس دارند.
4- تغییر روابط  

همزمان با تغییرات ناشی از ورود به دانشگاه، تغییراتی هم در روابط‌تان رخ خواهد داد. چالش‌هایی مثل رفتن دوست ‌صمیمی‌تان به یک دانشگاه دیگر، شروع روابط عاطفی با دوستان جدید یا ادامه دادن روابط دوستی سابق، پیش روی شما قراردارد که باید بین حس ارتباط برقرار کردن و جدایی، یک تعادل ایجاد کنید. برخی از تازه واردها از شهرهای دیگر نیاز دارند در چند ماه اول، هفته‌ای چند تماس تلفنی یا تصویری با خانه‌شان داشته باشند؛ در حالی که برخی دیگر نیازمند ارتباط کمتری با خانواده و دوستا نشان هستند.
 
تنش‌زاهای متداولی که ترم اولی‌ها تجربه‌ می‌کنند
1- مدیریت زمان  

 حالا که در دانشگاه هستید،‌ ممکن است در یک روز 6 ساعت، 3 ساعت یا حتی اصلاً هیچ کلاسی نداشته باشید. بقیه زمان شما باید بین کارهای درسی، تشکل‌ها و فعالیت‌ها، کار، روابط اجتماعی و کارهای شخصی تقسیم شود. دانشجویان غالبا وقت کافی برای کارهای محوله ندارند. استفاده از یک برنامه و یک سری مهارت های نظم بخشی به شما کمک خواهد کرد که به طور مؤثری زندگی پرتلاطم و تغییر یافته‌تان را مدیریت کنید.
  
2- بهره‌وری تحصیلی  

به‌طور طبیعی، واحدهای دانشگاه چالش‌برانگیزند و تعامل با خواسته‌های زیاد تحصیلی می‌تواند سخت باشد. بعضی از دانش‌آموزان تحت فشار خود و والدین هستند. ممکن است شما به کمک هزینه مالی و پذیرش در مقطع تحصیلات عالیه نیاز داشته باشید؛ چیزی که شما قبلاً آن ها را تجربه نکرده‌ اید. به منظور مدیریت خواسته‌ها و انتظار ات افزایش یافته،‌ لازم است که مرتب در کلاس‌ها شرکت کنید، پیگیر درس‌ها و تکالیف درسی باشید و در صورت نیاز درخواست کمک کنید. استادان و دستیاران آن ها، خواهان موفقیت شما هستند و برای کمک به شما حضور دارند. اگر کمک اضافی لازم بود، واحدهای مختلفی در محیط دانشگاه، خدماتی ارائه‌ می‌دهند که بسیاری از آن ها رایگان هستند.‌
3- تصویر بدن

  بسیاری از دانشجویان با تصویر بدنی خود در ترم اول درگیر می‌شوند. در فرهنگ ما توجه به ظاهر بدن به خصوص در طول دوره جوانی بسیار زیاد است. تصاویر رسانه‌ها از بدن ایده‌آل، پیام‌های همسالان و سایر عوامل فرهنگی در تعریف ما از ظاهر طبیعی یا خوب نقش دارند. داشتن یک دورنمای واضح و سالم از خود و‌ بدنمان دشوار است آن هم زمانی که فرهنگ پیام‌های متعدد، گیج کننده، متعارض و گاهی ناسالم‌ می‌فرستد. تلاش برای متناسب بودن با بقیه و ایجاد روابط جدید و هیجان‌انگیز‌ می‌تواند تنش‌زا باشد. اگر مشغولیت ذهنی با ظاهر خود دارید یا هنگام فکر کردن به بدنتان پریشان‌ می‌شوید، افکار و نگرانی‌های‌تان را با فردی یاریگر در میان بگذارید و تصویر سالم و رضایت بخشی از بدنتان بسازید و این تصویر را حفظ کنید.
 
چند توصیه به دانشجویان سال اولی برای موفقیت
1- صبور باشید 

در حالی که برای تازه واردها احتمالا محیط دانشگاه، جدید و گیج کننده به نظر‌ می‌رسد اما با گذر زمان همه چیز آشناتر می‌شود. به منابع حاضر برای کمک‌ و راهنمایی و آشنایی با محیط جدید مراجعه کنید. نقشه‌ها، دستیاران استادان،‌ دانشجویان سال بالایی و وب‌سایت دانشگاه ابزارهایی هستند که برای رشد ابتدایی شما در این محیط مفیدند.
2- ارتباط با سایر دانشجویان

 ‌ از طریق صحبت با سایر دانشجویان‌ می‌بینید که آن ها هم نگرانی و سوالاتی مشابه شما دارند. دستیاران استادان بهترین افراد برای کمک در زمان‌هایی هستند که مشکلات بزرگ‌ می‌شوند. آن ها برای کمک به حل مشکلات شما مهارت دارند و شما را به منابع مناسب ارجاع‌ می‌‌دهند.
3-  خود را درگیر کنید   ‌

سازمان‌های دانشجویی یک راه مفرح برای تعامل با سایر دانشجویان و اعضای هیئت علمی هستند. دیدن افرادی با علایق و اهداف مشابه یک راه هیجان‌‌انگیز برای دوستیابی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است.
4- از منابع موجود استفاده کنید  

 برنامه‌ها و اداره‌های متعددی در محیط‌های دانشگاهی وجود دارند که برای‌ ایجاد یک تجربه دانشگاهی ارضاکننده طراحی شده‌اند. از آن ها سود ببرید و از حمایت آن ها استفاده کنید مثل مرکز مشاوره، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی و اداره کل امور فرهنگی. این مراکز ممکن است پیشنهادهای متنوعی داشته باشند که دانشجویان بتوانند به سلامت جسم و روان برسند. به‌علاوه برنامه‌های ورزشی و بسیاری از مراکز خدمات دانشگاهی برنامه‌هایی را برای تمرینات سالم اجرا‌ می‌کنند که محیط دانشگاه را سالم و متنوع‌ می‌کند.
  
5- خودتان را دوست بدارید  

اساس یک دوره تحصیلی پربار، یک روش زندگی مناسب و صحیح است. سعی کنید تغذیه سالم، استراحت کافی، روابط اجتماعی و فعالیت های جسمانی داشته باشید و از تجربه دانشجو بودن لذت ببرید.
 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط