یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 20:01

کد خبر 637500

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 13:30:00


اولین ثبت و رکورد از کشیم گردن‌سرخ در خراسان شمالی


ایسنا/ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ موفق به ثبت تصویر تعداد دو فرد کشیم گردن سرخ شد. 

رضا شکاریان، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: کشیم گردن‌سرخ (نام علمی: Podiceps grisegena) گونه‌ای کشیم کوچ‌کننده است که بیشتر در نیمکره شمالی یافت می‌شود. در زمستان این پرندگان معمولاً به سواحل آرام اقیانوس‌ها می‌روند اگرچه ممکن است به دریاچه‌های بزرگ هم کوچ کنند.

وی افزود: مانند همه کشیم‌ها، کشیم گردن‌سرخ معمولاً شناگر ماهری است و در مواقع احساس خطر بیشتر شنا می‌کند تا پرواز.

شکاریان ادامه داد: طول کشیم گردن‌سرخ ۴۵ سانتی‌متر است. منقار آن به رنگ سیاه با قاعدهٔ زرد روشن است و در زمستان‌ها به رنگ خاکستری روشن دیده می‌شود. روی تنه این پرنده قهوه‌ای مخلوط با خاکستری است که سفیدی کمتری دارد.

به گفته وی در انتهای سر و بالای گردن دو پس کاکل کوچک وجود دارد. کشیم گردن‌ سرخ را در فصل تولید مثل می‌توان از روی گردن بلوطی و گونهٔ خاکستری و نیز لکه سیاه‌روی سرش که تا چشم‌ها امتداد دارد، از کشیم شانه‌دار بزرگ متمایز کرد. همچنین در پرواز، بال‌هایش مانند بال‌های کشیم شانه‌دار بزرگ، دو لکهٔ سفید دارد که لکهٔ پیش بال وسعت کمتری دارد.

این مقام مسئول در ارتباط با زیستگاه این پرنده بیان کرد: این پرنده، زمستان‌ها، عمدتاً در نزدیکی سواحل برده و در نیزارها و آبگیرهای پر گیاه تخم‌گذاری می‌کند. در ایران در زمستان‌ها به نسبت فراوان است اما به تعداد اندک تولیدمثل می‌کند.

وی تاکید کرد: در دو سال اخیر ۱۱ مورد پرنده و همچنین زادآوری هوبره برای نخستین بار در خراسان شمالی ثبت شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط