دوشنبه 02 مهر 1403 - 00:53

کد خبر 638070

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:50:00


دخترم به دوستانش زور می گوید


خراسان/دختر  14 ساله ام در مدرسه رفتار خوبی ندارد. دوستانش را مسخره می کند، برایشان اسم می گذارد و به آن ها زور می گوید. درس و نمره هایش خیلی خوب است و معلم ها از او راضی هستند. اما من نگران رابطه اش با دوستانش هستم که همیشه نسبت به آن ها احساس برتری دارد. هر بار که درباره این موضوع با او صحبت می کنم، می گوید: «با هم شوخی می کنیم»!
پاسخ مشاور:
نوجوانی محدوده سنی است که ممکن است برخی رفتارهای فرزندتان در این محدوده ناپخته باشد در حالی که شما از او انتظار دارید مانند یک بزرگ سال رفتار کند. خود نوجوان هم گاهی در رفتارهای خود دقت می کند و متوجه این تفاوت ها می شود؛ اما به دلیل آن که عوامل دیگری در این میان تاثیر دارند، هنوز به مدیریت درست رفتارها دست نیافته است، اما در حالت معمول مشاهده می شود که به تدریج نوجوان طی زمان و کسب تجارب، پختگی لازم را کسب می کند.
انرژی نوجوانی است و...
یکی از عوامل تاثیرگذار، فرایند بلوغ و انرژی حاصل از آن است که نوجوان بر اساس آن سعی می کند اوقاتی شاد و مفرح برای خود و اطرافیانش ایجاد کند.
تحسین همسالان مهم است
یک عامل دیگر در این دوره  این است که توجه و تحسین همسالان و اطرافیان برای نوجوان خیلی مهم است. او دوست دارد در همه جنبه ها تحسین شود بنابراین برای جلب این توجه ممکن است به روش هایی متوسل شود که ناپخته اند اما مورد قبول همسالان هستند.
درباره احساسات او صحبت کنید
در چنین مواردی، بحث های طولانی و مستقیم و سرزنش کردن مدام، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مثل تیره شدن روابط با والدین شود. در این موارد بهتر است موقعیتی را فراهم کنید که او به صحبت درباره احساساتش بپردازد. سعی کنید به او گوش دهید و افکار و احساسات او را در این زمینه شناسایی کنید، از این طریق متوجه می شوید که در این موقعیت ها چگونه فکر و احساس می کند. در واقع با این کار دیدگاه او را به رسمیت می شناسید.
حالا وقت بیان نگرانی هایتان است
سپس می توانید نگرانی خودتان را برایش توضیح دهید و احساس و نگرانی تان را درباره رفتار او بیان کنید. سپس ارزش ها و انتظارهای خود و خانواده را برایش توضیح دهید. در این جا دارید دیدگاه خودتان را توضیح می دهید. از او می خواهید به روش هایی فکر کند که در آن، هم اوقات شادی داشته باشد  و هم احترام دیگران را رعایت می کند.
اطلاعات بدهید
درباره آثار مسخره کردن می توانید به او اطلاعات دهید، پیامدهای رفتارش در بلند مدت را ذکر کنید و در نهایت به او فرصت فکر کردن و  قدرت انتخاب دهید. توجه کنید که درگیر بحث و دعوا نشوید و این کار را در محیطی آرام انجام دهید.
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط