دوشنبه 02 مهر 1403 - 13:59

کد خبر 638500

دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:05:51


پایان سال آبی مازندران با افزایش ۳۹ درصدی بارندگی


ایرنا/ بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش باران مازندران در سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش میزان بارش باران مازندران در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حدود ۷۰۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۶۴ میلی متر بوده حدود هفت درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۰۷ میلی متر بوده ۳۹ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش فصل تابستان سال جاری استان مازندران ۱۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲۸ میلی‌متر بوده، حدود ۱۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰۹ میلی متر بوده، حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.

داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد میانگین بارش ۶ ماهه امسال استان ۳۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۶۴ میلی متر بوده، حدود ۱۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۷۴ میلی متر بوده، حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

سال زراعی و یا سال آبی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط