دوشنبه 02 مهر 1403 - 16:51

کد خبر 638929

دوشنبه 02 مهر 1403 - 14:04:52


افزایش شمار متقاضیان تغییر نام در اصفهان


ایرنا/ مدیرکل ثبت احوال اصفهان گفت: ۲ هزار و ۸۲۵ نفر در استان در ۶ ماه نخست سال‌جاری نام خود را تغییر دادند که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

مجتبی یکتامنش، مدیرکل ثبت احوال اصفهان اظهار کرد: تعداد افرادی که نیمه نخست سال گذشته در استان اصفهان نام خود را تغییر دادند ۲ هزار و ۷۱۹ نفر بود.
وی با اشاره به نام جدید این افراد گفت: بیشترین اسامی که دختران انتخاب کرده و نام خود را به آن تغییر دادند «زهرا»، «نازنین زهرا»، «مریم»، «سارا» و «بهار» بوده است.
مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشترین اسامی که پسران انتخاب کردند و نام خود را به آن تغییر دادند «علی»، «محمد»، «امیرعلی» و «امیر عباس» است.
یکتامنش گفت: از موارد تغییر نام در نیمه نخست امسال یک‌هزار و ۱۱۵ مورد مربوط به شهر اصفهان و یک‌هزار و ۷۱۰ مورد مربوط به سایر شهرستان های استان بوده است.
قانون ضوابطی را برای انتخاب نام مقرر داشته است که طبق آن جز در موارد مصرح در قانون، افراد در انتخاب نام برای فرزند خود آزاد هستند؛ ماده ۲۰ قانون ثبت احوال مقرر داشته انتخاب اسامی که موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی باشند، عناوین کشوری یا لشکری و القاب، نام‌های زننده و مستهجن، نام‌های نامتناسب با جنسیت، نام های معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش های والای انسانی و نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص می‌شود، ممنوع بوده و قانون تغییر آنها را جایز دانسته است.
همچنین در صورتی که شخصی معتقد باشد نام کوچک او، اسمی نیست که به آن علاقه دارد و همگان او را به اسم دیگری می شناسند و او را به آن نام مخاطب قرار می دهند با انجام مراحل قانونی می تواند اسم کوچک خود را تغییر دهد.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط