دوشنبه 02 مهر 1403 - 18:55

کد خبر 638970

دوشنبه 02 مهر 1403 - 15:32:00


قزوین« قربانی مظلوم انتخاب‌های سیاسی!


صدا و سیما/ روند انتخاب استانداران در دولت چهاردهم، طی هفته‌های گذشته به موضوع داغ بحث‌ها و گفت‌وگوها در محافل سیاسی تبدیل شده و در این زمینه قزوین با سبقه‌ای طولانی در عرصه سیاسی کشور، جزو استان‌های پرخبر و حاشیه بوده است.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و معرفی هیئت وزیران، گمانه‌زنی‌ها پیرامون چگونگی معرفی مدیران ارشد دولت چهاردهم در استان‌ها و رایزنی‌ها در این خصوص به موضوع داغ بحث‌ها و گفت‌وگوها در محافل سیاسی تبدیل شده است. قزوین با سابقه‌ای طولانی در عرصه سیاسی کشور، همواره و در دولت‌های مختلف، جزو استان‌های پرخبر و حاشیه در این زمینه بوده است. در این راستا بسیاری از کنشگران حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر این باور خود تاکید دارند که با وجود امتیازات و پتانسیل‌هایی که قزوین از آن‌ها برخوردار است، انتخاب‌های نادرست و صرفا سیاسی در موضوع مدیران و سیاست‌گذاران ارشد استانی سبب شده این منطقه غنی به حق واقعی خود نرسد و در قیاس با استان‌های همتراز، کمتر حرفی برای گفتن داشته باشد.

داشته‌ها و ظرفیت‌های استان قزوین
«قزوین» به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک و نزدیکی به پایتخت، تنوع اقلیمی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه در حوزه‌های مختلف به خصوص در بحث اقتصادی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و با توجه به قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و نزدیکی به پایتخت، از دیرباز از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است. این استان دارای تاریخی طولانی و غنی است و آثار باستانی و تاریخی متعددی در این استان وجود دارد که قدمت آن‌ها به هزاره‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسد.
در دوره صفویه، قزوین به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و بسیاری از آثار تاریخی و معماری این دوره در این خطه به چشم می‌خورد. همچنین این استان به دلیل مهاجرت‌های صورت گرفته در برهه‌های مختلف، از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار می‌باشد و این موضوع در آداب‌ و رسوم، صنایع‌دستی و غذاهای محلی قزوین مشهود است.
از سوی دیگر، قزوین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود و صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، مواد غذایی، تولیدات آرایشی، بهداشتی و شوینده‌ها، سیمان، فولاد و نساجی در این استان فعال هستند و همین موضوع سبب جلب توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است. نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی نیز از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در قزوین است.
همچنین باید یادآور شد دشت غنی قزوین با حجم بالا و متنوع تولیدات خود، از گذشته تاکنون به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود و این مولفه سبب شده قزوین در ردیف استان‌های مهم حوزه کشاورزی ایران مطرح باشد.
صاحب‌نظران از فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیروی کار جوان، ماهر و متخصص را نیز از جمله امتیازات مهمی استان یاد می‌کنند که در جذب سرمایه‌گذاری مهم تلقی می‌شود.

نیازها و دغدغه‌های دیار مینودری
با وجود امتیازاتی که عنوان شد، ضعف در برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مهم در حوزه‌هایی مانند تأمین آب آشامیدنی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل به ویژه در بحث جاده‌های روستایی و گردشگری جزو مهمترین موارد پیش روی استان قزوین است. برای نمونه امروز تنش آبی در تعداد قابل توجهی از روستاهای استان وجود دارد و این موضوع به یک دغدغه جدی برای مردم تبدیل شده است.
همچنین طبق گفته فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس، ۷٠ درصد زیرساخت‌های درمانی استان دچار فرسودگی هستند و قزوین در این بخش با مشکلات اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، باعث بروز خشکسالی و کمبود آب در برخی مناطق استان قزوین شده و کاهش سطح زیر کشت، استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی، وابستگی به آب‌های زیرزمینی و نبود بازار مناسب برای محصولات کشاورزی نیز از جمله چالش‌های بخش کشاورزی قزوین تلقی می‌شوند.
طی سال‌های اخیر موضوع آلودگی هوا و آب‌های سطحی و زیرزمینی و تخریب منابع طبیعی هم مخاطرات زیست‌محیطی را برای استان به همراه داشته است.

سیاست‌زدگی، آفت جان قزوین!
در کنار مطالبی که ذکر شد، رصد فضای سیاسی قزوین پس از استان شدن و روند معرفی استانداران آن در دولت‌های مستقر، نشان می‌دهد در انتخاب‌های صورت گرفته، توجه جدی و کارشناسی به امتیازات موجود و مشکلات جاری در این استان نشده و صرفا شاخصه‌های سیاسی و حزبی، مد نظر موثرین استانی و فرااستانی بوده است. همین امر سبب شده قزوین آسیب جدی از سیاست‌زدگی ببیند و تاثیرات آن پس از رفت‌وآمد دولت‌ها نیز برای فعالان حوزه‌های مختلف استان، هزینه‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.
با این وصف، مرور اسامی که طی هفته‌های گذشته از آن‌ها به عنوان گزینه‌های جدی استانداری قزوین نام برده شده، بیانگر آن است که همچنان خبری از عزم جدی و واقعی افراد و احزاب تأثیرگذار استانی برای بازنگری در نوع انتخاب‌ها و اصلاح مسیر گذشته نیست و دوباره شاهد مطرح شدن افرادی هستیم که پیش از این حد و حدود توان خود را نشان داده بودند. گزینه‌هایی که بیش از برخورداری از توانمندی‌های مدیریتی مطلوب و ذکاوت سیاسی معقول، صرفا به روابط حزبی و جریانی خود برای دستیابی به کرسی استانداری تکیه کرده‌اند.
قرار گرفتن دوباره استان قزوین در این چرخه که تجربه نشان داده، معیوب و بی‌ثمر است، دلیل و عاملی خواهد بود که در آینده باز هم مردم هزینه سیاسی‌کاری و فرصت‌سوزی افراد و احزاب را پرداخت کنند. این تاکید بر تکرار اشتباه و نادیده گرفتن مصالح استان قزوین و منافع مردم، باید یک‌بار برای همیشه، حذف و چاره و تدبیری تمیز داده شده از شعارهای بی‌عمل، اتخاذ و با هدف قوام یافتن اصل شایسته‌سالاری، اجرایی شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط