دوشنبه 02 مهر 1403 - 19:59

کد خبر 639142

دوشنبه 02 مهر 1403 - 17:30:00


ناترازی میان تولید و مصرف بنزین


صدا و سیما/  دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: پالایشگاه‌های کشور وظیفه تأمین سوخت و فرآورده‌های ویژه برای خوراک صنایع پایین دستی کشور را برعهده دارند. آمار‌ها نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها نسبت به سنوات گذشته افزایش تولید داشته اند. با توجه به نوسانی که ممکن است با توجه به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها به وجود بیاید، به طور میانگین در هر روز ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم، اما مصرف روزانه بین ۷ تا ۸ میلیون لیتر از این میزان بیشتر است.

وی اضافه کرد: کیفیت این بنزین یورو ۴ و یورو ۵ است، اما به علت مصرف بالای بنزین، تقاضای دولت این است که ما خیلی روی بنزین‌های یورو ۴ و یورو ۵ کار نکنیم و تلاشمان این باشد که نیاز کشور را تأمین کنیم. پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت و سه شیفت مشغول تولید بنزین هستند و اگر مصرف مدیریت شود، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم صادر کننده باشیم.
عاشوری ادامه داد: اکنون ۱۳ طرح مصوب برای توسعه پالایشگاه‌های موجود کشور وجود دارد، اما به علت مشکلات تأمین ارزی و ریالی و خرید قطعات با توجه به تحریم، مشکلاتی در اجرای آن‌ها داریم. ۸۰ درصد قطعات پالایشگاهی از داخل کشور و مابقی باید از خارج کشور تأمین شود. طبق صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ دولت حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهی دارد و این هم اجرای طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
وی تأکید کرد: این بدهی بابت تهاتر بین خوراک نفت خام و محصولاتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیماست که به دولت تحویل می‌دهیم. دولت و مجلس علی رغم خصوصی بودن پالایشگاه‌ها و لزوم پاسخگویی آن‌ها به سهامدارانشان، تکالیفی را در بودجه می‌آوردند که فشار‌ها را بر صنعت پالایش نفت افزایش می‌دهد؛ مانند تکالیف حوزه نفتا، لوبکات و وکیوم باتوم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط