سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 18:54

کد خبر 640290

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 14:35:29


اعتراض برخی تشکل‌ها به احداث تله‌کابین در شیراز


رویداد ایران/ روز چهارشنبه 29 شهریور، اعضای برخی تشکل‌های ورزشی و زیست محیطی در فارس، با تجمع در پارک کوهستان نسبت به احداث تله کابین در ارتفاعات دراک شیراز، تجمع کردند.

به دنبال اعلام خبری از سوی شهردار شیراز در روز 27 مرداد امسال، مبنی بر طرحی برای احداث بزرگترین تله کابین کشور در ارتفاعات دراک و محدوده پارک کوهستان، شاهد واکنش‌هایی از سوی افراد، فعالان و تشکل‌های زیست محیطی و گروه‌های کوهنوردی در این شهر بودیم.
این واکنش‌ها در حالی انجام شد که معترضان مدعی هستند این طرح شهرداری شیراز فاقد ارزیابی‌ زیست محیطی و مجوزهای لازم از نهادهای متولی نظیر اداره‌های کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری است.
فعالان زیست محیطی تاکید دارند که اقدام شهرداری به نوعی تخریب ارزش‌های حیاتی کوهستان‌ها به ویژه رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های مناطق مرتفع و بکر و سرآغازی بر نابودی بیوم ناحیه و ارزش‌های زیستی چنین بو‌سازگاهایی است.
کوهستان دراک از دیرباز یکی از مراکز مهم کوهنوردی در شهرستان شیراز و استان فارس بوده است اما طی سال‌های اخیر شهرداری در کنار صدور مجوزهای متعدد برای ساخت و ساز واحدهای آپارتمانی که منجر به از بین رفتن منظر این منطقه کوهستانی بکر و ارزشمند شده، تحت عنوان ایجاد مراکز گردشگری و تفریحی، ساخت و توسعه پارک‌ها و ایجاد سازه‌هایی نظیر تله‌کابین را دنبال کرده است.
این اقدام منجر به احداث سواره‌راه‌ها و دسترسی خودروها به دامنه کوه دراک و آسیب‌های جدی به این زیستگاه طبیعی شده که اعتراض‌هایی را در راستای لزوم رعایت حقوق شهروندی، زیست‌محیطی و حیات طبیعی، به دنبال داشته است.
از دیگر طرح‌های مد نظر شهرداری و دیگر نهادها در محدوده کوهستان دراک، احداث سد تنگ سرخ است، سازه‌ای که از حدود 2 دهه پیش طرح احداث آن مطرح و با مخالفت‌های جدی متوقف شده بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط