سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 22:04

کد خبر 640648

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 19:47:29


صرفه‌‌جویی ۲۱۷ میلیون مترمکعبی آب در سمنان با یک طرح ویژه


تسنیم/ معاون شرکت آب‌منطقه‌ای سمنان با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای حفاظت از سفره‌های آبی زیرزمینی با اجرای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی این استان، گفت: نجات منابع آبی زیرزمینی استان سمنان از اولویت‌های پیش رو است.

آیدین دمنیان، معاون شرکت آب‌منطقه‌ای سمنان اظهار داشت: مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت آب‌منطقه‌ای سمنان سبب شده است تا حجم قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی این استان صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی شامل چهار حوزه عملکردی «جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های آب»، «نصب کنتور بر روی خروجی این چاه‌ها»، «پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز آب» و همچنین «توسعه فرهنگ بهره‌وری در مصرف آب در بخش‌های مختلف از طریق اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های آب» است، عنوان کرد: در مجموع با اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی در مصرف بیش از 216 میلیون و 900 هزار متر مکعب صرفه‌جویی و همچنین از اضافه‌ برداشت آب به میزان هفت میلیون و 600 هزار متر مکعب جلوگیری شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای سمنان، افزود: دو هزار و 286 چاه آب در استان سمنان مشمول اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری هستند که با اقدامات خوب صورت گرفته و البته همراهی ویژه و مسئولانه بهره‌برداران این چاه‌های آب، تعداد یک هزار و 849 پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب در استان سمنان معادل 81 درصد از مجموع چاه‌های آب مشمول این طرح تاکنون اصلاح و تعدیل شده است.

دمنیان افزود: با اجرای این بخش مهم از مجموعه اقدامات تعریف شده در راستای احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی تاکنون در مصرف بیش از 241 میلیون متر مکعب آب در استان سمنان صرفه‌جویی شده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

وی با اشاره به پر و مسلوب‌المنفعه شدن 378 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان سمنان تا امروز، از صرفه‌جویی دو میلیون و 900 متر مکعب آب ناشی از این اقدام شرکت آب منطقه‌ای سمنان خبر داد و گفت: هیچ چاه غیرمجاز نیمه عمیق و عمیق فعالی در استان سمنان وجود ندارد و همراهی و احساس مسئولیت مردم این استان در تحقق این مهم بسیار تأثیرگذار بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به عملکرد این شرکت در راستای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های آب استان سمنان، تصریح کرد: با اجرای اقدامات مؤثر در این بخش تاکنون از اضافه برداشت بیش از هفت میلیون و 600 هزار متر مکعبی چاه‌های آب استان سمنان جلوگیری شده است.

دمنیان گفت: تاکنون برای بیش از 80 درصد از چاه‌های آب استان سمنان کنتور مکانیکی و هوشمند نصب شده و این روند همچنان استمرار می‌یابد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط