چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:57

کد خبر 640669

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 22:35:00


عرضه چاپ ششم ترجمه «آناتومی قدرت» در بازار نشر


مهر/کتاب «آناتومی قدرت» نوشته جان کِنِت گالبرایت با ترجمه محبوبه مهاجر توسط انتشارات سروش به چاپ ششم رسید.

 کتاب «آناتومی قدرت» نوشته جان کِنِت گالبرایت به تازگی با ترجمه محبوبه مهاجر توسط انتشارات سروش به چاپ ششم رسیده است. این کتاب حاصل آموخته‌های نویسنده از تجربه، خواندن، نوشتن و سعی در فهم این موارد بوده است.

از آنجا که در بحث‌های عادی و روزمره اشاره‌ای به عوامل ثابت و زیرساز قدرت نمی‌شود و به‌جای آنکه گره از موضوع باز شود، موضوع سربسته‌تر نیز می‌شود، جان کِنِت گالبرایت بیش از هر چیز خواسته است که این عوامل ثابت و منابع قدرت را در شخصیت و در مالکیت و در سازمان نشان دهد و ابزارهای اعمال و تحمیل قدرت را کشف کند. هدف نویسنده این بوده است که خواننده کتابِ «آناتومی قدرت»، برداشت روشن‌تری نسبت به محتوای کلمه قدرت و نسبت به‌معنای ضمنی آن در موارد اطلاقش در اقتصاد و سیاست و غیره داشته باشد.

گالبرایت تلاش کرده است که نگرشی رُک و راست داشته باشد و منابع و ابزارهای قدرت را به‌طور مداوم در پیش روی خواننده نگاه دارد. او بخشی از کمک فکری برای نوشتن این کتاب را مدیون ماکس وبر و برتراند راسل و آدولف برل (پسر) می‌داند. آدولف برل افزون بر آنکه مغز متفکر طرف اعتماد روزولت به‌شمار می‌آمد، دیپلمات، حقوقدان و نویسنده مطالب اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نیز بود. برل بیش از هرکس مشوق گالبرایت نسبت به موضع قدرت بوده است.

آناتومی قدرت ۱۸ موضوع دارد، از جمله: ۱. آناتومی قدرت؛ ۲. قدرت کیفر دهنده و قدرت پاداش‌دهنده؛ ۳. قدرت شرطی‌کننده؛ ۴. منابع قدرت (شخصیت)؛ ۵. منابع قدرت (مالکیت)؛ ۶. منابع قدرت (سازمان – بخش نخست)؛ ۷. منابع قدرت (سازمان – بخش دوم)؛ ۸. دیالکتیک قدرت (بخش نخست)؛ ۹. دیالکتیک قدرت (بخش دوم – تنظیم قدرت)؛ ۱۰. نیروهای محرک بزرگ قدرت؛ ۱۱. ظهور سرمایه‌داری؛ ۱۲. قدرت سرمایه‌داری پیشرفته؛ ۱۳. حرکت متقابل؛ ۱۴. عصر سازمان؛ ۱۵. سازمان و دولت؛ ۱۶. قدرت نظامی؛ ۱۷. قدرت دین و مطبوعات؛ ۱۸. سخن آخر (تمرکز و اشاعه قدرت).
کتاب «آناتومی قدرت» نوشته جان کِنِت گالبرایت، از جمله کتاب‌های برگزیده از نگاه مصطفی ملکیان در زمینه علوم سیاسی و فلسفه سیاست است.

جان کنت گالبرایت (زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۰۸ – درگذشته ۲۹ آوریل ۲۰۰۶)، همچنین با نام کن گالبرایت، اقتصاددان، دیپلمات، مقام دولتی و روشنفکر کانادایی-آمریکایی بود. کتاب‌های او درباره موضوعات اقتصادی از دهه ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ پرفروش بودند. او به‌عنوان یک اقتصاددان، از دیدگاه نهادگرایانه به اقتصاد پسا کینزی گرایش داشت.

چاپ ششم این کتاب با ۱۸۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط