چهارشنبه 04 مهر 1403 - 02:01

کد خبر 640714

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 21:22:18


تلاش شهرداری خرم‌آباد برای اجرای هوشمند تفکیک زباله از مبدا


صدا و سیما/ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد گفت: نرم‌افزار طرح تفکیک زباله از مبدا در خرم‌آباد تهیه شده و به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

با گذشت ده سال از تصویب قانون مدیریت پسماند، این قانون همچنان اجرایی نشده وزبالگرد‌ها به جای شهرداری‌ها کار تفکیک زباله را انجام می‌دهند. 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد در این رابطه گفت: شهر خرم آباد با جمعیت حدوداً ۴٠٠هزار نفر، ٣۵٠ تن زباله در روز تولید می‌کند که حدود ٣٠درصد از این زباله‌ها خشک و مابقی‌تر هستند. 

رضا ماجدی افزود: در چند سال گذشته در شهر خرم آباد چند باری این قانون به مرحله اجرا رسیده، اما به دلایل مختلف با شکست مواجه شده است.

رضا ماجدی با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مرکز استان با استفاده از نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار این طرح تهیه شده و به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای این طرح پیمانکار مشخص شده و پسماند‌تر و خشک و تفکیک شده را از منازل خریداری می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: در نرم‌افزاری که در اختیار شهروندان خرم‌آبادی قرار می‌گیرد، آموزش‌های لازم نیز در نظر گرفته شده است.

ماجدی گفت: بر اساس قانون و به دلیل بروز مشکلات بهداشتی و اجتماعی از جمله انتقال بیماری‌های واگیردار و خدشه‌دار شدن چهره شهر، جمع آوری ضایعات از داخل مخازن زباله ممنوع است و در صورت مشاهده علاوه بر توقیف وسایل نقلیه زباله‌گردها، با آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماند‌ها غیر از صنعتی و ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر عهده بخشداری‌ها است.

ماجدی اضافه کرد: مدیریت اجرایی پسماند‌های صنعتی و ویژه برعهده تولیدکننده است و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط