چهارشنبه 04 مهر 1403 - 01:01

کد خبر 640779

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 22:48:00


چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟


نمناک/ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی به رغم داشتن دانش و مهارت کافی، به رغم اینکه سخت کوشش کرده اید، در یک قدمی رسیدن به نتیجه دلخواهتان دچار این حال و احساس شدید که شما به اندازه کافی خوب نیستید.
اعتماد به نفس یکی از پایه های ملموس رابطه ما با دنیاست. اعتماد به نفس سبب می شود با آرامش در محیط اجتماعی خود قرار بگیریم و نیز اساس توانایی ما برای اثبات خود در کنار دیگران است.
با این حال، بسیار اتفاق می‌افتد که اعتماد به نفس مان در گیر و دار زندگی روزمره آسیب ببیند و عملکردها و کنش های مان را در عرصه اجتماعی عمیقاً بی‌ثبات کند.
خوشبختانه راه حل های اثبات شده ای برای بازیابی و تقویت اعتماد به نفس وجود دارد که می توان آن را احیا و تقویت کرد. قدم اول این است که بدانید در چه وضعیتی قرار دارید، و واقعا بخواهید که اعتماد به نفس تان را ارتقا دهید.
اعتماد به نفس چیست؟
اعتماد به نفس باورِِ قوی و صادقانه به داشتن منابعی در درون خود برای دستیابی به چیزی یا رویارویی با موقعیتی است. باورداشتن به خود، به ویژگی ها و توانایی های خود.
بنابراین کسب اعتماد به نفس تا حد زیادی به عزت نفس و عشق به خود و شناخت درست از خود بستگی دارد. باید یاد بگیریم به خودمان احترام بگذاریم؛ خودمان را، تونایی ها و مهارت های مان را باور داشته باشیم، باوری مثبت که مرز باریکی هم با خودشیفتگی دارد. اگر این مولفه ها روزانه تکرار می شوند و عمل می کنند و به تدریج پایه محکمی ایجاد می کنند که بُن مایه های اعتماد به نفس را می سازند.
مزایای داشتن اعتماد به نفس در یک نگاه
در واقع، داشتن اعتماد به نفس در باور عمیق به توانایی شما برای دستیابی به چیزی است که شما را در مسیر زندگی خود به جلو حرکت می دهد. به لطف اعتماد به نفسی که دارید، راحت‌تر نسبت به فردی که اعتماد به نفس کمی دارد، می توانید دست به کار ‌شوید. اعتماد به نفس در تمام زمینه‌های زندگی کمک ‌کننده است: عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و البته شغلی و حرفه‌ای.
امکان تصمیم گیری در افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند، راحت تر است. این دسته طبیعتاً استراتژی هایی را در نظر می گیرند که امکان تحقق پروژه های شان را فراهم می کند و در نهایت احتمال موفقیت شان بالا می رود.
اعتماد به نفس، عزت نفس و دوست داشتن خود
تمایز قائل شدن بین اعتماد به نفس، عزت نفس و عشق به خود همیشه آسان نیست. عزت نفس روشی است که ما خود را ارزیابی می کنیم، به ویژه از اعتماد به نفس و عشق تشکیل شده است. عشق به خود توانایی دوست داشتن بدون قید و شرط خود، پذیرش همه چیز در مورد خود، از جمله معایب خود است. اعتماد به نفس به این معناست که متقاعد شوید که منابع لازم برای مقابله با آن را در درون خود دارید.
چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟
نداشتن اعتماد به نفس اجتناب ناپذیر نیست. اعتماد به نفس در طول زندگی و با از سرگذاراندن تجربیات مختلف تقویت و یا برعکس، تضعیف می شود. ممکن است حادثه ای سبب شده باشد که اعتماد به نفس تان آسیب دیده باشد، یا چیزی در همان کودکی سبب شده باشد که اعتماد به نفس تان را از دست داده باشید؛ در هر صورت به تکنیک های ارائه شده در زیر توجه کنید:
۱: به خودتان عشق بورزید؛ دوست داشتن کافی نیست، واقعا عاشق خودتان باشید.
۲: با دیگران ارتباط برقرار کنید، ممکن است ابتدا سخت باشد، اما به تدریج بهتر می شود و قدرت انتخاب پیدا می کنید.
۳:مهربان باشید؛ و با دیگرانی مراوده داشته باشید که مهربان باشند.
۴:دست از قضاوت خود و دیگران بردارید؛ در ضرورت ترین موردها هم قضاوت را به تعویق بیاندازید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط