چهارشنبه 04 مهر 1403 - 12:43

کد خبر 640927

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 08:35:20


نگاه فنی چراغپور به دربی 104؛ پرسپولیس می‌برد یا استقلال؟


فارس/کارشناس فوتبال، دربی 104 را از نظر فنی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار داد.
دربی 104 پایتخت ساعت 19 امشب در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک برگزار می شود.با جلال چراغپور از تئوریسن های بزرگ فوتبال کشور و از مربیان با سابقه در مورد شرایط فنی این مسابقه گفت و گویی انجام دادیم که صحبت های چراغپور را در زیر می خوانید:

*شرایط روحی و روانی متفاوت دو تیم

دربی اتفاق بزرگی در فوتبال ماست که این مسابقه را از چند جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. اول اینکه شرایط دو تیم از نظر روحی و روانی کاملا متفاوت است. پرسپولیس وضعیت روحی و روانی خوبی دارد زیرا بازی های قابل قبولی انجام داده حتی در لیگ نخبگان آسیا که مقابل الاهلی عربستان باخت، بازی اش قابل قبول بود. شما وقتی بازی را مشاهده می کردید نمی توانستید بفهمید که کدام تیم برتر است و کدام تیم مهره های بهتری دارد و .... البته برخی انتظارات از گاریدو سرمربی جدید پرسپولیس زود است. اما استقلال در دست انداز افتاده آن هم در حالیکه در یک جاده شوسه در حرکت است! در واقع در استقلال مشکلات زیادی به وجود آمده که بهتر است به آن اشاره نکنم البته این مسایل برملا شده مساله ای نیست که بخواهم تحلیلش کنم. شرایط کادرفنی تیم، مصاحبه هایی که انجام شده و... از سویی دیگر سرمسربی تیم آسایش فکری ندارد.
*نکونام فاکتورهای یک مربی بزرگ را دارد

به نظر من نکونام تمامی فاکتورهای لازم برای اینکه تبدیل به یک مربی بزرگ شود را دارد، سال ها در تیم ملی بازی کرده و کاپیتان بوده، خوب صحبت می کند، کاریزماتیک است و ... اما نمی دانم چرا گاهی به مسایلی می پردازد که لازم نیست بگوید! شاید نیاز به یک مشاور دارد که به او بگوید برخی از حرف ها و مصاحبه ها را اصلا انجام نده! آیا شما تا به حال دیده اید که کاپلو در مورد ساختار مدیریتی باشگاه رئال مادرید مصاحبه کند، کدام مربی بزرگ در دنیا چنین حرف هایی می زند؟! منچستریونایتد با آن هم نابسامانی که برایش پیش آمد از مورینیو تا دیگر مربیان آیا دیدید که هیچ مربی در مورد ساختار هیات مدیره باشگاه یا مسایل بودجه ای و... حرفی بزند؟ در اسپانیا کدام مربی چنین مصاحبه ای انجام می دهد؟! *استقلال سراسیمه استاز سویی دیگر به دلیل اینکه تیم استقلال نتیجه دلخواه سرمربی را نگرفته او نمی تواند به ساختار و سازماندهی تیم اعتماد کند و تغییراتی زیادی در تیم شاهد هستیم. استقلال در دیدار با نساجی مازندران سراسیمه بازی می کرد! روزبه چشمی در این مسابقه خطایی کرد که شگردش بود. در نتیجه عدم تطابق سیستم با خواسته های سرمربی باعث شده چنین وضعیتی پیش بیاید. حالا کاری با خصوصیات فنی تک تک بازیکنان دو تیم نداریم. اگر برای همه این مسایلی که گفتم پنج صدم درصد کم کنید با یک نمره منفی قابل توجهی در استقلال نسبت به حریف مواجه می شوید.
*آرسنال با یک اشتباه برد را از دست داد

دو شب پیش در مسابقه آرسنال و منچستر سیتی ابتدا ارسنال پیش افتاد، سپس بازی یک بر یک مساوی شدو در نهایت بازی 2 بر یک به سود آرسنال تا دقایق پایانی ادامه داشت. داور 7 دقیقه وقت اضافه گرفت و در آن وقت اضافه هم 2 دقیقه و 22 ثانیه وقت دیگر تلف شده محاسبه کرد و در همین 2 دقیقه سیتی یک کرنر زد و به گل مساوی رسید. در واقع بازیکنان آرسنال فقط در ثانیه های پایانی مسابقه به موقع بیرون نیامدن و روی همان ضربه کرنر مرتکب اشتباه شدند و گل مساوی را خوردند. فوتبال بازی ثانیه هاست و به ثانیه ها وخلاقیت ها بستگی دارد اما در فوتبال ما گاهی حریف 30 اشتباه انجام می دهد و تیم مقابل هم نمی تواند از این اشتباهات استفاده کند! یا اصلا متوجه اشتباه حریف نمی شود! بنابراین گاهی در فوتبال اتفاق هم رخ می دهد اما اتفاق زمانی رخ می دهد که همه عناصر برای آن اتفاق آماده باشند.
*تاثیر غیبت اورنوف در دربی

اورنوف بازیکنی است که فوتبالی بین فوتبال آسیا و فوتبال روز دنیا ارایه می دهد یا بهتر است بگویم اورنوف فوتبال 5-6 سال پیش اروپا را بازی می کند. به محض اینکه صاحب توپ می شود می خواهد ببیند می تواند برود، می تواند دریبل کند و... فوتبال روبه جلویی ارایه می دهد برعکس بسیاری از بازیکنان ما که تا صاحب توپ می شوند پاس به بغل می دهند تا از شر توپ خلاص شوند! در واقع اگر با کرنومتر اندازه گیری کنیم اورنوف 12یا 13 دقیقه فوتبال روبه جلو ارایه می دهد و بازیکنان دیگر 20 یا 21 دقیقه فوتبال رو به عقب! این تفاوت سبک فوتبال عرب ها، فوتبال آسیا و فوتبال اروپا است. اورنوف به این دلیل فوتبالش چشم نوازست که رو به جلوست اما بازیکنان ما تا پخ بکنند پاس به عقب می دهند! فوتبال اروپا فوتبالی روبه جلوست و DNA فوتبال اروپا همین است اما در فوتبال آسیا اینگونه نیست. نبود اورنوف روی پتانسیل پرسپولیس تاثیر منفی می گذارد یعنی اگر مثلا پرسپولیس پتانسیلش با حضور اورنوف 92 است در غیاب او 89 می شود اما اینگونه نیست که غیبت ارونوف باعث شود که کل تیم پرسپولیس را تحت تاثیرقرار بدهد.
 
 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط