چهارشنبه 04 مهر 1403 - 14:48

کد خبر 641142

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 11:30:00


عاشق دختری شدم که زیاد سیگار می‌کشد


خراسان/ پسری هستم 22 ساله. به دختری 20ساله علاقه‌مند شدم که زیاد سیگار می‌کشد. یک بار از او خواستم سیگار نکشد که گفت روی اعصابش تاثیر منفی می‌گذارد. دوستش دارم ولی با سیگار کشیدنش مخالف هستم. چه کنم؟
پاسخ مشاوره
مخاطب گرامی، احتمالا سوالات اصلی شما این است که ازدواج با دختر سیگاری، ایرادی دارد یا نه؟ دیدگاه‌های مختلفی درخصوص پاسخ به این سوالات وجود دارد. برخی افراد استعمال سیگار را کاری عادی قلمداد می‌کنند و این‌که مشکلی را ایجاد نمی‌کند و سیگار کشیدن را صرفا نوعی سبک‌زندگی متفاوت می‌دانند. آنان رواج زیاد استعمال سیگار در جامعه را توجیهی برای استدلال خود بیان می‌کنند و در مقابل افرادی هستند که استعمال سیگار را نوعی نقص و بزهکاری می‌دانند و استدلال این گروه هم این است که در بسیاری از موارد سیگار می‌تواند دروازه ورود به دیگر بزهکاری‌ها و لغزش‌ها باشد.  نکاتی را در ادامه یادآوری می‌کنم.
پیامدهای استعمال سیگار در زنان
پر واضح است که استعمال سیگار برای همه سنین و هر دو جنس مرد و زن مضرات فراوانی دارد. از آسیب‌های جسمانی مثل انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه و پوسیدگی دندان‌ها و ... تا اختلالات روان‌شناختی مثل افسردگی، اضطراب و... را شامل می‌شود. با توجه به ساز و کارهای رفتاری متفاوت در زنان و مردان، زنان سیگاری در اعتیاد به دیگر مواد و بزهکاری مستعدتر از مردان سیگاری هستند. در همین زمینه پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری زنان در بیماری‌های مرتبط با استعمال سیگار مثل سرطان ریه و اختلالات روان شناختی بیشتر از مردان است. به طور کلی قدرت تحمل و تاب‌آوری زنان سیگاری در برابر این اختلالات در مقایسه با مردان سیگاری کمتر است.
قرار است مادر فرزندتان شود؟
آن‌چه در مصرف سیگار در بین زنان موجبات نگرانی بیشتری را فراهم می‌کند، بحث نقش مادر و تربیت فرزند است. همان‌طور که می‌دانیم اولین روابط ما انسان‌ها با مادر شکل می‌گیرد و تحقیقات نشان می‌دهد که بهداشت جسمانی و روانی مادر تاثیر مستقیم و به مراتب پررنگ‌تری بر رشد جسمانی و روان شناختی کودک دارد. 
بررسی دلایل برای مصرف سیگار
دختر مورد علاقه‌تان گفته است که اگر سیگار نکشم، اعصابم به هم می‌ریزد. این جمله‌ای است که بارها و بارها از افرادی که سیگار می‌کشند، شنیده می‌شود. به عبارتی افراد سیگاری به جای مقابله موثر با مشکلات و رویدادهای زندگی، استعمال سیگار را جایگزین فرایند حل‌ مسئله می دانند و به‌نوعی از مشکلات فرار می‌کنند.

نویسنده : مصطفی نجمی | ‌ پژوهشگر حوزه اعتیاد


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط