چهارشنبه 04 مهر 1403 - 15:58

کد خبر 641319

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 12:07:39


لرستان در پهنه‌بندی «خطر نسبی زیاد» زمین لرزه قرار دارد


ایرنا/ مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: مجاورت استان با ابرگسل زاگرس و گسل دورود، لرستان را در پهنه بندی خطر زمین لرزه ایران با «خطر نسبی زیاد» قرار داده است.

بهزاد شاکرمی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: این پهنه بندی با توجه به شکل زمین ساختی، موقعیت جغرافیایی و همچنین قرار گرفتن لرستان در مجاورت ابر گسل زاگرس و گسل دورود، تعیین شده است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به ضوابط اجرایی آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، استاندارد سازی و لزوم اندیشیدن به مسائل مدیریتی و برنامه ریزی در خصوص مقاوم سازی ساختمان ها در این راستا الزامی می باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها را یکی از عوامل کاهش خسارت های ناشی از زمین لرزه عنوان و بیان کرد: تهیه نقشه مخاطرات زمین شناسی و نظارت بر ساخت و سازها از وظایف راه و شهرسازی می باشد که به طور جد و با دقت انجام می گیرد.
شاکرمی با اشاره به اینکه ۴۱ دستگاه شتاب نگار برخط و دیجیتال طی سه مرحله عملیاتی و در اکثر شهرهای استان نصب شده است بیان کرد: سال ۱۳۹۷ چهار ایستگاه شتاب نگار برخط و ۱۶ ایستگاه شتاب نگار دیجیتال در سطح استان نصب و راه اندازی شد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و اجرای مرحله دوم تعداد ۱۰ ایستگاه برخط و سه ایستگاه شتاب نگار دیجیتال و خرداد ماه سال گذشته نیز ۶ دستگاه شتاب نگار برخط و ۲ دستگاه شتاب نگار دیجیتال برای پاسخ دهی سریع به مخاطرات زلزله در سطح استان نصب و عملیاتی شده است.
وی به اثرگذاری تحریم های ظالمانه در خرید شتاب نگارهای جدید اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این شتاب نگارها را باید از کشورهای اروپایی خریداری کرد وجود تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی باعث بروز مشکل در تامین دستگاه های جدید می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط