چهارشنبه 04 مهر 1403 - 14:52

کد خبر 641329

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 15:12:00


گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین


مهر/ انتخاب استاندار قزوین در دولت چهاردهم به مرحله حساسی رسیده و نام‌های مختلفی برای سکان استانداری دیار مینودری شنیده شود.

پس از انتخاب وزرا در دولت چهاردهم و آغاز به کار کابینه جدی، تعیین استانداران به مهم‌ترین بحث‌های محافل سیاسی در استان‌ها تبدل شده است.

حساسیت جایگاه استاندار در ساختار دولت و پیاده‌سازی برنامه‌های دولت در استان‌ها انتخاب استاندارانی همسو با شعار وفاق را سخت و طولانی کرده و بدون شک طولانی بودن این روند، گمانه‌ها را نیز در رابطه با گزینه‌ها افزایش خواهد داد.

اما نبود مکانیزم روشن و شفاف برای انتخاب مدیران ارشد دولت در استان‌ها گمانه‌ها را در رابطه با گزینه‌ها افزایش داده و از سوی دیگر در این فضای غیرشفاف لابی‌های پرنفوذ در تلاش برای کسب کرسی هستند.

استان قزوین نیز در این بین مستثنی نیست. با آغاز به کار دولت چهاردهم جریانات سیاسی نزدیک به دولت مخصوصاً اصلاح‌طلبان کار را برای انتخاب استاندار همسو با دولت آغاز کردند و این تلاش همچنان ادامه دارد.

در این بین چهار نماینده استان قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش برای معرفی گزینه‌های معقول را در دستور کار قرار داده‌اند و از میان آن‌ها نیز گزینه‌های متفاوتی به گوش می‌رسد.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

علیخانی، چهره‌ای سیاسی اما نام‌آشنا

محمد علیخانی را باید اولین گزینه‌ای دانست که نام او از روزهای نخست موفقیت دولت در انتخابات به‌عنوان استاندار آینده شنیده شد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در قزوین و از سران جریان اصلاحات در استان قزوین گزینه اول حامیان دولت برای استانداری قزوین بود. فرزند شیخ قدرت علیخانی که سابقه دو سال نمایندگی مردم قزوین در مجلس هفتم و عضویت در شورای تهران را در کارنامه دارد خود نیز در نشست فعالین ستاد انتخاباتی پزشکیان در شهرستان البرز تأیید کرد که اصلی‌ترین گزینه برای استانداری قزوین بوده است.

وی در سخنانی در این نشست تأکید کرده بود «نسبت به برخی مسئولینی که در استان پست دارند هم سوابق جبهه و جنگ بالاتری دارم و هم سوابق اجرایی و تقنینی، ۳۰ سال در مدیریت‌های مختلف در سطح کشور فعال بوده‌ام».

هر چند مطرح شدن نام علیخانی حاشیه‌هایی را به‌واسطه فعالیت صرف سیاسی وی در استان ایجاد کرده، اما علیخانی تأکید کرده خود او رضا عسگری و علی باقری را به‌عنوان گزینه‌های استانداری به وزارت کشور معرفی کرده است.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

کولیوند، گزینه مستمر استانداری قزوین

نام محمدجواد کولیوند برای دومین بار است که به‌عنوان گزینه استانداری قزوین به گوش می‌رسد. کولیوند در دولت سیزدهم هم در برهه‌ای اصلی‌ترین گزینه استانداری قزوین بود تا جایی که یکی از نمایندگان قزوین در مجلس از قطعی شدن نام کولیوند در آن برهه خبر داده بود.

نماینده دوره نهم و دهم مردم البرز و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و رئیس ستاد کشوری یاران پزشکیان که سابقه فرمانداری کرج و همچنین رد صلاحیت در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد را نیز دارد این بار نیز برای ساختمان میدان سرداران یک گزینه مهم به شمار می‌آید.

این چهره سیاسی شناخته‌شده گزینه ایده‌آل برخی نمایندگان قزوین در مجلس است و باید دید وزارت کشور دولت چهاردهم چقدر از او استقبال خواهد کرد.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

منوچهر حبیبی، جدی‌ترین گزینه برای استان قزوین

در بین نام‌های مطرح‌شده، منوچهر حبیبی گویا جدی‌ترین گزینه برای استانداری قزوین است. حبیبی در فاصله بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ تا اسفند سال ۱۴۰۰ در استان قزوین پست‌هایی مهم و کلیدی را داشته است.

مشاور استاندار و مدیرکل حراست استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و معاون شهرداری یاسوج، فرمانداری گچساران، مدیرکل راه و ترابری و معاونت امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استاندار قزوین، معاون اقتصادی استاندار قزوین در نهایت معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین حبیبی را به جدی‌ترین گزینه برای استانداری قزوین تبدیل کرده است.

گفتنی است از حبیبی به‌عنوان گزینه استانداری ایلام و سمنان نیز نام برده می‌شود.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

علی اوسط هاشمی، مردی نام‌آشنا در قزوین

یکی دیگر از چهره‌های سرشناس برای استانداری قزوین علی اوسط هاشمی است. این چهره شاخص اصلاحطلب سابقه خوبی در عرصه‌های مدیریتی مخصوصاً وزارت کشور دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین در سال‌های دور، سابقه معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان، استانداری سیستان و بلوچستان و رئیس سازمان فنی حرفه‌ای را در کارنامه دارد.

این چهره از گزینه‌های موردنظر جریان اصلاحات در استان قزوین است.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

علی باقری، از وزارت کشور در دولت اصلاحات تا استانداری قزوین

علی باقری نیز یکی دیگر از چهره‌های مطرح برای استانداری قزوین است. علیخانی رئیس ستاد پزشکیان در قزوین عنوان کرده بود که او این گزینه را به وزارت کشور مطرح کرده اما در محافل سیاسی باقری را از گزینه‌های اصلی شیخ قدرت علیخانی، لیدر اصلاحات استان قزوین می‌دانند.

باقری از چهره‌های تندرو اصلاحطلب است که سابقه مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی را در کارنامه دارد.

گزینه‌های پیدا و پنهان برای استانداری قزوین

اکبر نیکزاد، گزینه محبوب معتدلان برای استانداری

اکبر نیکزاد نیز یکی دیگر از نام‌های مطرح‌شده جدی برای استانداری قزوین است. نیکزاد که پیش از حبیبی سابقه معاونت عمرانی استانداری قزوین را دارد گزینه‌ای با رزومه قوی است. استانداری اردبیل، استانداری کهگیلویه و بویراحمد و ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نیکزاد را به گزینه‌ای قوی برای استانداری قزوین تبدیل کرده است.

نیکزاد در دولت سیزدهم هم یکی از گزینه‌های اصلی برای استانداری قزوین محسوب می‌شد.

در کنار این نام‌ها، نام‌های دیگری نیز شنیده می‌شود. رضا عسگری فرماندار سابق شهرستان البرز، محمدباقر آقاعلیخانی چهره سیاسی استان قزوین و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در دولت سیزدهم، غلامرضا عسگریان رئیس ستاد پزشکیان در لرستان و بیژن سلیمان‌پور معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در دولت روحانی و فرماندار بهارستان در دولت احمدی‌نژاد از دیگر گزینه‌های مطرح برای استانداری قزوین هستند که گویا شانس کمتری به نسبت دیگر نامزدها دارند.

حال باید دید وزارت کشور در نهایت چه گزینه‌ای را برای استانداری قزوین انتخاب خواهد کرد. این احتمال نیز وجود دارد که مانند آنچه در دولت سیزدهم رخ داد در روزهای پایانی به‌یک‌باره نامی غیر از این گزینه‌های مطرح‌شده برای قزوین طرح و استاندار دیار مینوتری شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط