یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 04:58

کد خبر 642228

پنج‌شنبه 05 مهر 1403 - 09:01:00


دکمه PDK پورشه؛ چرا این فناوری یک شکست تمام عیار بود؟


پدال/ هرچند پورشه در زمینه ارائه راه‌حل‌های مهندسی، شرکتی سرامد محسوب می‌شود اما درباره دکمه PDK تصوری اشتباهی داشت.

دنیای امروز مملو از تصورات منفی شده است که ناخواسته ما را به سمت خود می‌کشاند؛ از بین رفتن لذت رانندگی، نبود تنوع در پیشرانه‌ها و گرمایش زمین تنها نمونه‌های کوچک این تصورات تاریک هستند که ممکن است بذر ناامیدی را در ذهن ما بکارند. بنابراین به راه‌حلی نیاز داریم که بتوانیم در برابر این تاریکی‌ها حرکت کنیم؛ مثلا به دستاوردهای خوب صنعت خودرو فکر کنیم. یکی از این دستاوردهای مثبت، حذف دکمه مخصوص جعبه‌دنده PDK در خودروهای پورشه به شمار می‌رود که به‌جرئت یکی از بدترین تصمیم‌‌های پورشه به شمار می‌رود.

داستان از آنجا شروع می‌شود که این شرکت آلمانی در سال ۲۰۰۸ و با معرفی نسل ۹۹۷.۲ کوپه ۹۱۱ از جعبه‌دنده توانمند و تازه‌ای به نام PDK رونمایی کرد. این محصول تازه تعویض‌دنده‌های سریع یک خودروی مسابقه‌ای را به محصولات جاده‌ای پورشه می‌آورد و عملکرد خارق‎‌العاده‌ای هم داشت؛ اما مشکل اصلی، نحوه استفاده راننده از آن محسوب می‌شد که با فعال‌سازی با دکمه‌های روی فرمان کار می‌کرد و گیج‌کننده بود.

دکمه یادشده در یک سوی فرمان قرار می‌گرفت و به راننده اجازه می‌داد تا حتی با یک دست، دنده را تعویض کند اما این تنها حسن فناوری یادشده بود. کیفیت ساخت این دکمه خوب نبود و نحوه استفاده از آن هم بر فشرده‌شدن و بازگشتن دکمه تکیه داشت که کار را کمی پیچیده و شاید غیرمنطقی می‌کرد. راننده برای اینکه بتواند دنده بعدی را انتخاب کند مجبور بود دکمه را به سمت مخالف فشار می‌داد و برای دنده معکوس باید عمل عکس آن را انجام می‌داد. با این وجود، پورشه چند سالی تولید دکمه PDK را ادامه داد تا اینکه سرانجام آن را برای همیشه کنار گذاشت. به نظر دیگر کدام فناوری‌های مشهور در جهان خودرو بی‌استفاده بوده‌اند؟ 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط