شنبه 07 مهر 1403 - 19:01

کد خبر 644810

شنبه 07 مهر 1403 - 15:56:03


رفع کمبود آب باغات شیراز تا سال آینده


ایسنا/ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در تشریح کمبود آب باغات قصردشت اظهار کرد: تلاش داریم با ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان سال آینده کسری آب باغات قصردشت شیراز جبران شده و دوره‌های آبیاری به شکل استاندارد انجام شود.

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز  در خصوص آبیاری باغات قصردشت، بیان کرد: زمانی باغات قصردشت بیش از ۳ هزار هکتار بوده است که امروز کمتر از یک‌هزار هکتار از آن باقی مانده است. این یک‌هزار هکتار تقریباً هزار لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد، یعنی هر هکتار یک لیتر آب بر ثانیه احتیاج دارد.
وی ادامه داد: از این مقدار ۷۰۰ لیتر، آب‌هایی در دست شهرداری و باغاتی که در دست بخش خصوصی هستند را تشکیل می‌دهد و کمبود حدود ۳۰۰ لیتر آب بر ثانیه برای حفظ باغات قصردشت وجود دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: ان‌شاءالله تا پایان سال آینده باغ‌های قصردشت شیراز از کسری آب نجات پیدا خواهند کرد و دوره‌های آبیاری به شکل کاملاً استاندارد انجام خواهد شد. 
وی افزود: مجموعه اقداماتی با تصمیم‌گیری‌های شورای شهر و اقدامات شهرداری انجام گرفته است، برای جبران این کسری تنها راه ممکن تصفیه فاضلاب است.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تصریح کرد: تصفیه فاضلاب در شیراز یک آرزوی ۲۰ ساله بوده است، اولین تصفیه خانه در حوزه باغات قصردشت در حال احداث است. این تصفیه خانه با بالاترین تکنولوژی و بسیار بهداشتی که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث آن شده، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در مرحله اول و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در مرحله تکمیلی استعداد تصفیه فاضلاب دارد.
زارعی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال به شکل بالفعل ۱۰۰ لیتر از این کسری جبران خواهد شود و به صورت بالقوه تا پایان سال آینده به ۲۰۰ لیتر برسد.
وی افزود: بر شهرداری تکلیف شده است که با نقطه‌یابی، ۲ مکان دیگر هم مشخص شود که ۲ تصفیه خانه دیگر هم در دستور کار قرار بگیرد و اعتبار آن در سال آینده مصوب شود.
وی در خصوص تغییر کاربری باغات شیراز، گفت: هر تغییر کاربری در حوزه باغات را ممنوع است اما به هر حال افرادی هستند که در این حوزه تخلف کند و با تمام تاکیدات، فرهنگ‌سازی‌ها، تقویت زیرساخت‌ها باز هم مرتکب تخلف شوند.
 زارعی اظهار کرد: بودن تخلف به معنای تأیید انجام آن کار نیست و بلافاصله برای فرد متخلف پرونده‌سازی شده و در کمیسیون ماده ۱۰۰ تعیین تکلیف می‌شود. تغییر کاربری در باغات کاملا هویدا است و به صورت جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: مجموعه اقداماتی که در حوزه تصمیم‌گیری و در حوزه اجرا انجام می‌شود این است که هزینه تخلف بالا برود و هزینه برای ساخت و ساز غیر مجاز صرف نکند. چون به هر حال بر این تخلف مهر تایید زده نمی‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، حفظ باغات را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در یک دهه گذشته مجموعه اقدامات پیشگیری‌کننده و پرونده‌سازی‌ها تقویت شده است اما متاسفانه هنوز تخلفات انجام می‌شود و افراد ریسک آن را می‌پذیرند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط