شنبه 07 مهر 1403 - 23:45

کد خبر 645011

شنبه 07 مهر 1403 - 20:43:00


«داشِ پادکست‌باز»؛ لقب عجیبی که مدیران TSMC به سم آلتمن، خالق ChatGPT دادند


زومیت/ سم آلتمن، خالق ChatGPT با طرح‌های جاه‌طلبانه‌اش در حوزه‌ی هوش مصنوعی، لقب عجیب «داش پادکست‌باز» را از مدیران TSMC دریافت کرد.
 
شرکت‌های بزرگی مثل OpenAI، مایکروسافت و گوگل به‌لطف هوش مصنوعی موفق شده‌اند فرصت‌های جدیدی به‌دست آورند، اما سرورهای مورد نیاز برای ارائه‌ی این فناوری به حجم عظیمی از انرژی و آب (برای خنک‌سازی) نیاز دارند. براساس پیش‌بینی‌ها احتمال دارد برای تأمین نیازهای هوش مصنوعی، تا سال ۲۰۲۵ با کمبود برق در دنیا مواجه شویم. همچنین، مدل GPT-4 شرکت OpenAI فقط برای تولید ۱۰۰ کلمه، سه بطری آب مصرف می‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، OpenAI و مایکروسافت برای حل مشکلات توسعه‌ی هوش مصنوعی، پروژه‌ای ۱۰۰ میلیارد دلاری به نام Stargate آغاز کرده‌اند تا وابستگی خود به تراشه‌های انویدیا را کاهش دهند. مایکروسافت نیز با شرکت بلک‌راک همکاری کرده است تا منابع مالی مورد نیاز برای توسعه‌ی دیتاسنترها را جهت پیشبرد اهداف هوش مصنوعی خود تأمین کند.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI برنامه‌ی جسورانه‌ای برای رفع نیازهای محاسباتی شرکتش ارائه داده است. این برنامه‌ها که به سرمایه‌گذاران امارات متحده‌ی عربی و تولیدکنندگان تراشه در آسیا نیاز دارد، شامل ساخت کارخانه‌های تولید تراشه و دیتاسنتر در سرتاسر جهان می‌شود تا OpenAI بتواند به سطح جدیدی از پیشرفت در هوش مصنوعی دست یابد.

تحلیلگران بازار درمورد هزینه‌های مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی نگران‌هایی جدی دارند. همچنین، پیش‌بینی‌ها از زیان ۵ میلیارد دلاری برای OpenAI در ماه‌های آینده خبر می‌دهند. به‌هرحال، شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، انویدیا و اپل در دور جدید سرمایه‌گذاری OpenAI حضور دارند و ارزش سازنده‌ی ChatGPT احتمالاً به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

نکته‌ی جالب اینکه مدیران TSMC طرح‌های سم آلتمن برای توسعه‌ی ۳۶ کارخانه‌ی تراشه‌سازی را بسیار جاه‌طلبانه و حتی غیرمنطقی می‌دانند و او را داش پادکست‌باز (Podcasting Bro) خطاب کرده‌اند. البته OpenAI این ادعا را رد و اعلام کرد برنامه‌هایش در مقیاس صدها میلیارد دلار خواهد بود، نه چند تریلیون دلار.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط