یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 13:04

کد خبر 645384

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 09:15:00


توصیه عجیب اما موفقیت‌آور پدر «جواد عزتی»


خراسان/ ویدئوی خاطره متفاوت یک بازیگر سینما از پدرش در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شده که اهمیت بررسی عملکرد در زندگی را می‌رساند
همه افراد اعم از پیر و جوان، شاغل، محصل و خانه‌دار و ... لازم است در جای‌جای مسیرهای زندگی لحظه‌ای توقف و عملکرد خود را در حرفه و فعالیت‌شان ارزیابی کنند. به‌تازگی، ویدئویی از یک بازیگر این روزهای سینما و شبکه نمایش‌خانگی که خاطره‌ای جالب از پدرش و توصیه متفاوت او را با مردم به اشتراک می‌گذارد، در فضای‌مجازی پربازدید شده است. «جواد عزتی» در این ویدئو می‌گوید: «پدرم خدابیامرز می‌گفت جواد اگر می‌خوای بنا بیاری خونه، حتما سیگاری باشه. می‌گفتم چرا، چون خودش اصلا سیگار نمی‌کشید. می‌گفت چون هر ردیف که می‌چینه، یک سیگار روشن می‌کنه تا ببینه چی کار کرده بنابراین دیوار کج نمیره بالا». هرچند کشیدن سیگار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود اما این توصیه متفاوت، یکی از رموز موفقیت در زندگی را در دل خودش دارد که کمتر به آن توجه می‌شود.
 اهمیت بررسی عملکرد در زندگی
یکی از مراحل رسیدن به موفقیت، بررسی عملکرد در مسیر دست‌یابی به هدف است. اما چرا این مسئله اهمیت دارد؟
1 اصلاح اشتباهات| همه افراد در زندگی خود بارها دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوند اما هنر انسان‌های موفق این است که اشتباهات خود را به فرصت تبدیل می‌کنند و از آن ها بهترین بهره را می‌برند. توجه داشته باشید فرد باید در اولین قدم اشتباهات خود را بپذیرد و قبول کند مرتکب خطا شده‌است. اگر در زندگی عملکرد خود را ارزیابی نکنیم، چه بسا سالیان متمادی با آن اشتباهات زندگی کنیم و علاوه بر از دست دادن سرمایه زمان و عمر خود چیزی جز پوچی و پشیمانی نصیبمان نشود. البته در نظر داشته باشید هیچ زمان برای تغییر مسیر زندگی دیر نیست و هر زمانی تصمیم به بازنگری و اصلاح بگیرید تاثیرات بی شمار این تغییر شامل شما می‌شود.
2 شناسایی الگوهای رفتاری| الگوها به مسیرها و تصمیمات ما جهت می‌دهند. حال چه‌بسا این الگو بیرونی باشد مانند یک معلم، دوست و ... که با تقلید کردن از آن‌ها در خصوص عوامل مختلف مانند توانایی و پیشرفت‌ها و مهارت‌های انجام یک حرفه بهره‌مند شویم یا الگوهای درونی که به باورهای بنیادین و ریشه‌دار معروف هستند و باعث می‌شوند در پاسخ به مسائل رفتاری واکنش متفاوتی نشان بدهیم. بنابراین ارزیابی عملکرد در زندگی سبب می‌شود ما الگوهای هدف‌مان را شناسایی کنیم و هر آن چه با موضوع و هدف انتخابی‌مان مغایرت داشت، تغییر دهیم.
 چگونگی بررسی عملکردمان در زندگی
حالا که از اهمیت این مسئله آگاه شدیم باید با مراحل و چگونگی بررسی عملکرد در زندگی هم آشنا شویم.
1 شناسایی نقاط قوت و ضعف خود| یک فهرست از نقاط قوت و ضعف خود تهیه کنید. خودآگاهی نسبت به مواردی که در آن‌ها ضعف داریم سبب می‌شود راهکارهای خلاقانه و موثری برای بهبود آن‌ها پیدا کنیم. همچنین می‌توانیم با تلاش و پشتکار این ضعف ها را پوشش دهیم و تسلط بیشتری بر خود داشته باشیم. با بسط و گسترش نقاط مثبت سطح مورد قبولی از صعود و پیشرفت در زمینه مدنظر نمایان می‌شود. دانستن نقاط ضعف و قوت به ما کمک می‌کند، بهتر خود را بشناسیم و به اهداف مدنظر خود برسیم.
2 پیش‌بینی و بررسی نتایج احتمالی| بعد از جمع‌آوری داده‌ها، نتایج احتمالی یک مسئله را تجزیه و تحلیل کنید. این کار به شما کمک ‌می‌کند مسیرهای رسیدن به موفقیت و شکست را مشخص سازید. در اختیار داشتن فرضیه‌های قابل پیش‌بینی برای نتایج سبب می‌شود آن‌ها را بر حسب تحقیقات به عمل آمده رد یا تایید کنید و در این راستا اگر نتایج بررسی شده با شکست و خطا همراه بود از انجام دادن آن پرهیز می‌کنید.
3 گزارش‌گیری منظم| در یک برنامه‌ریزی مناسب، گزارش‌هایی را از عملکردهای خودتان تهیه کنید. این گزارش‌ها می‌توانند شامل دستاوردها، شکست‌ها و ... باشد. سپس این گزارش‌ها را طی یک دوره مشخص ارزیابی کنید. گزارش‌های جدید را با گزارش‌های قدیمی مقایسه کنید و میزان موفقیت در عملکردتان را بنویسید و بعد از آن تصمیم‌های لازم برای ادامه مسیر یا تغییر و بازنگری را انجام دهید.

نویسنده : زهرا فولادی | روان شناس


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط