یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 21:49

کد خبر 646325

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 19:32:00


حزب‌الله پابرجا می‌ماند


دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

«عروبه جمال» و «فدریکا مارسی» در گزارش ۲۸سپتامبر در الجزیره نوشتند، موج حملات اسرائیل به لبنان یادآور جنگ سال۲۰۰۶ حزب‌الله با اسرائیل است. یکی از شهروندان جنوب لبنان که با الجزیره صحبت می‌کرد، گفت: این حملات منجر به از میدان به در رفتن حزب‌الله نمی‌شود. وی گفت که کار اسرائیل فقط «بمباران کردن، کشتن و آواره کردن مردم است.» این گزارشگران همچنین نوشتند که نتانیاهو با مشت آهنینی که به لبنان نشان داده اکنون ژست آدم‌های پیروز را به خود می‌گیرد که می‌خواهد ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند. این ژست در حالی است که این رژیم بسیاری از سربازان ذخیره خود را از ترس واکنش حزب‌الله فراخوانده تا فرماندهی شمال خود را تقویت کند. در مقابل، حزب‌الله نیز اعلام کرد که تعدادی موشک‌ «فادی ۳» به اسرائیل شلیک کرده است. از جمله پایگاه «رامات دیوید» در جنوب شرقی حیفا را هم هدف قرار داده است.

«زینا خضر » هم در گزارشی از بیروت نوشت، سیدحسن نصرالله حامیان زیادی در لبنان به‌ویژه در میان شیعیان دارد. آنها او را «پدر معنوی» و مردی می‌دانند که جایگاهشان در لبنان را ارتقا داد. وقتی صحبت از سیاست در خاورمیانه به میان می‌آید، نام سیدحسن نصرالله همواره مطرح است. او کسی بود که حزب‌الله را به نیروی مبارز و منظمی که امروز هست تبدیل کرد. «استفانی دکر» هم در الجزیره نوشت، نصرالله ۳۲سال پیش زمانی که دبیرکل سابق این گروه توسط اسرائیل ترور شد، به قدرت رسید و در راس حزب‌الله قرار گرفت. این گزارشگر می‌نویسد: «گروه‌هایی مانند حزب‌الله با ترور چهره‌های ارشد ناپدید نمی‌شوند.» این گزارشگر می‌نویسد وقتی سیدحسن شروع به سخنرانی می‌کرد، در لبنان همه سراپا گوش می‌شدند تا به او گوش دهند.


حملات اسرائیل و آوارگی غیرنظامیان لبنانی
«الیجا مگنیر»، تحلیلگر نظامی و امنیتی، درباره خسارت‌های اسرائیل به غیرنظامیان و ساختمان‌های مسکونی به الجزیره گفت: «این کاملا جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود.» او افزود: «درصد افرادی که در چنین منطقه پرجمعیت و متراکمی کشته می‌شوند، قابل توجیه نیست.» از سوی دیگر، بمباران متوالی اسرائیل در روزهای اخیر موج جدیدی از آوارگی مردمان جنوب لبنان را سبب شده و همین، سوژه یکی دیگر از گزارش‌های الجزیره شده است.

«مت ناشد» در گزارشی در الجزیره در رابطه با آوارگی شهروندان لبنانی به نقل از «ام حسن» نوشت، وقتی اسرائیل بمباران جنوب لبنان را آغاز کرد، آماده مرگ در خانه‌اش بود. او که خود را در «عبایه» سیاه خود پوشانده است توضیح می‌دهد که «مقاومت» به او اعلام کرده که با شوهر و فرزندانش از استان نبطیه خارج شود. او می‌گوید همان‌طور که حزب‌الله خواست عمل کرد. به باور وی، حزب‌الله برای مبارزه با اسرائیل می‌خواهد غیرنظامیان در مسیرش نباشند تا خسارتی به آنها وارد نشود. او در مدرسه ابتدایی که به پناهگاه آوارگان در بیروت، پایتخت لبنان، تبدیل شده است به الجزیره می‌گوید: «صهیونیست‌ها ما را نمی‌ترسانند. قبل از اینکه خانه را ترک کنیم یک جنگنده اسرائیلی را بالای سرم دیدم. هواپیماهای جنگی در سراسر آسمان در جنوب هستند.»

ناشد نوشت، در حالی که ایالات متحده و فرانسه «به ظاهر» به اسرائیل فشار می‌آورند تا فتیله جنگ با حزب‌الله را پایین بکشد، اما غیرنظامیان جنوب لبنان می‌گویند که در حال حاضر «در سطوح فاجعه‌بار بمباران زندگی می‌کنند.» از نظر آنها، اسرائیل نه تنها جنگ بزرگ علیه حزب‌الله بلکه علیه غیرنظامیان به راه انداخته است. از روز دوشنبه 2مهرماه، بیش از 700نفر – اعم از مرد، زن و کودک - در بمباران بی‌امان اسرائیل در جنوب لبنان جان خود را از دست داده‌اند. حزب‌الله درگیری فرامرزی با اسرائیل را در تلاش برای کاهش فشار بر حماس در غزه آغاز کرد. به نوشته ناشد، اکنون، غیرنظامیان در لبنان با وجود تلاش‌های ظاهری غرب برای جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار، سرنوشتی مشابه فلسطینی‌ها در غزه پیدا کرده‌اند.

«مایکل یانگ»، کارشناس لبنان در مرکز خاورمیانه کارنگی، به الجزیره گفت که اسرائیل احتمالا به بمباران مناطق عمدتا شیعه‌نشین که حزب‌الله در آن حضور دارد، ادامه خواهد داد. وی افزود: «اسرائیل با تشدید درگیری، از طریق کشتن صدها غیرنظامی و آواره کردن ده‌ها هزار نفر، تلاش می‌کند حزب‌الله را به انتقام‌جویی مشابه تحریک کند.» به گفته این تحلیلگر، حزب‌الله حملات خود را طوری تنظیم کرده است که به اهداف و پایگاه‌های نظامی اسرائیل ضربه بزند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند و بهانه‌ای برای ایجاد ویرانی بیشتر در لبنان به اسرائیل ندهد. او به الجزیره گفت: «اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرده است تا حزب‌الله را تحریک کند که سلاح‌های بزرگ خود را بیرون بیاورد تا اسرائیل بتواند با خشونت بیشتری پاسخ دهد.» او می‌گوید: «حزب‌الله می‌داند که اسرائیل چه تله‌ای برای آنها ساخته...حزب‌الله نمی‌خواهد مقصر نابودی لبنان باشد.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط