شنبه 31 شهریور 1403 - 23:30

کد خبر 64686

دوشنبه 01 خرداد 1402 - 11:54:00


پیگیری ثبت یک روز به نام «باباطاهر» در تقویم کشور


صدا و سیما/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: امسال پیشنهاد ثبت یک روز در تقویم کشور به نام باباطاهر را پیگیری می‌کنیم.

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در مراسم روز بزرگداشت شاعر و عارف همدانی باباطاهر عریان اظهار کرد: در مکاتبه با شورای فرهنگ عمومی کشور، ثبت یک روز در تقویم به نام باباطاهر پیشنهاد شده و این موضوع در حال پیگیری است.
ویژه در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت گفت: ما گنجینه‌های گران‌بهایی در همدان داریم که جزو مفاخر و داشته‌های این سرزمین هستند و سال گذشته دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همدان راه‌اندازی شد.
وی تصریح کرد: پیش از این برنامه‌های نکوداشت و بزرگداشت مفاخر استان به صورت پراکنده برگزار می‌شد، اما با آغاز فعالیت دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، از این پس برنامه‌های این چنینی با برنامه‌ریزی و در تقویم مشخص انجام می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، باباطاهر را از شاعران و عارفانی دانست که همواره در آسمان ادبیات فارسی می‌درخشد، افزود: دوبیتی‌های باباطاهر جرعه‌هایی هستند که تشنگی دل‌های بسیاری از علما، عرفا، بزرگان و مردم عزیز را برطرف می‌کند.
وی با بیان اینکه معتقدم باباطاهر همچنان بعد از چند قرن در مسیر سیر و سلوک الهی قرار دارد، بیان کرد: نشانه این سخن، تأثیری است که بر روی خوانندگان اشعار دارد و همچنان هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جایی که می‌فرمایید «بسازم خنجری نیشش ز پولاد/ زنم بر دیده تا دل گردد آزاد» اوج رهایی از مادیات و دنیا را نشان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه گاهی اوقات به حوزه مفاخر و بزرگان این مرز و بوم کم‌توجهی می‌شود و نباید اجازه دهیم این امر عادی شود، تأکید کرد: طی سال‌های مختلف برای بزرگداشت باباطاهر اقدامات خوبی انجام شده است.
ویژه گفت: نگارش ابیات باباطاهر به صورت خوشنویسی، ساخت مستند، چاپ کتاب و یکی از اتفاقات دهه‌های اخیر، طراحی آرامگاه به شکل کنونی است.
ویژه راه‌اندازی انجمن باباطاهر را از دیگر اقدامات تاثیرگذار سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: پس از گذشت سال‌ها این انجمن به همت مفاخر فرهنگی همدان همچنان فعال است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط