دوشنبه 09 مهر 1403 - 15:00

کد خبر 646895

دوشنبه 09 مهر 1403 - 11:01:00


بررسی موتورسیکلت Voge 900 DSX مدل ۲۰۲۴


/ موتورسیکلت Voge 900 DSX که در چین ساخته شده است، از نظر قیمت و مشخصات فنی چشمگیر ظاهر شده اما آیا این ویژگی‌ها برای رقابت با رقبای بزرگ موتورسیکلت‌های ماجراجویی ادونچر کافی است؟

بررسی طراحی
مانند خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌ اوور که به دلیل تصویر قدرتمند و قابلیت‌های همه‌ جانبه‌ شان محبوب هستند، موتورسیکلت‌های ماجراجویی نیز به خاطر ظاهر مقاوم و وعده‌ توانایی حرکت در هر جاده‌ای بسیار پرطرفدار هستند. بازار این موتورسیکلت‌ها به شدت رقابتی است و پر از موتورسیکلت‌های باکیفیت از تولیدکنندگان معروف با شهرت‌های ثابت شده است. بنابراین Voge برای برجسته شدن با چالش بزرگی مواجه است.

اولین نکته متمایز این موتور قیمت آن است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما از لحاظ طراحی، این موتورسیکلت به خوبی در قالب یک موتور ماجراجویی مدرن و میان‌ وزن جای می‌گیرد؛ با موتوری ۸۹۵ سی‌سی دو سیلندر موازی، شاسی فلزی و بازوی عقب آلومینیومی، چرخ‌های سیمی تیو بلس با قطر ۲۱ اینچ در جلو و ۱۷ اینچ در عقب که برای خارج از جاده مناسب هستند و سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم کامل از برند KYB با دوشاخه قابل تنظیم در جلو و کمک‌فنر تک‌ محوره در عقب. از لحاظ ظاهر هم تفاوت چندانی با سایر موتورسیکلت‌های این کلاس ندارد و به نظر می‌رسد طراحی آن مطابق با سلیقه خریداران این نوع موتورها باشد.

بررسی موقعیت رانندگی
با داشتن چرخ جلوی بزرگ، سیستم تعلیق با کورس طولانی و فاصله مناسب از زمین، وگ به خوبی نشان می‌دهد که یک موتورسیکلت ماجراجویی واقعی است. در دنیای واقعی، این ویژگی‌ها گاهی ممکن است راحتی در رانندگی روزمره را کاهش دهند، اما ارتفاع صندلی ۸۲۵ میلی‌متری آن چندان بد نیست و شاسی باریک‌تر آن باعث می‌شود تا نسبت به موتورسیکلت‌های بزرگتری مانند Honda Africa Twin یا Ducati Multistrada Rally که اخیراً با آنها رانندگی کرده‌ایم، راحت‌تر پاها را روی زمین قرار داد.

هنگام حرکت، موقعیت رانندگی این موتور کاملاً ایستاده، راحت و الهام‌بخش اعتماد به نفس است، در حالی که تعادلی مناسب بین قدرت و استفاده‌ پذیری ایجاد می‌کند. همه چیز نشان می‌دهد که در سفرهای طولانی هم به همان اندازه راحت خواهد بود. همچنین طلق قابل تنظیم استاندارد به شما کمک می‌کند تا در بزرگراه از باد محافظت شوید.

بررسی میزان کاربردپذیری
موتورسیکلت‌های بزرگ ماجراجویی برای سفرهای تابستانی و رانندگی دو نفره عالی هستند، اما در شرایط روزمره مانند رفت‌وآمد در ترافیک ممکن است کمی دست‌ و پاگیر باشند. اینجا ست که موتورسیکلت‌های میان‌ وزن مانند Voge به خوبی کارایی خود را نشان می‌دهند. به اندازه کافی کوچک است که به راحتی از ترافیک عبور کند و در عین حال به اندازه‌ای قوی است که بتوانید چمدان‌ها را بار زده و آخر هفته‌ای خوش را سپری کنید (یا حتی بیشتر).

نیز نمونه‌ای از این دسته موتورهاست و از این نظر هیچ نقصی ندارد. اما جایی که واقعاً خود را متمایز می‌کند، تجهیزات استاندارد باورنکردنی آن است. چمدان سه‌ تکه آلومینیومی که کیفیت ساخت بهتری نسبت به چیزی دارد که در Multistrada دیدیم، با بست‌های فلزی درست و پارچه‌های باکیفیت داخلی. این چمدان‌ها به راحتی قابل جدا شدن هستند و ویژگی‌های استانداردی مانند گرم‌کن دستگیره‌ها و صندلی برای کسانی که در تمام فصول رانندگی می‌کنند، امتیاز بزرگی به حساب می‌آیند. حتی یک پایه وسط استاندارد هم دارد، چیزی که BMW برای F 900 GS هزینه اضافی از شما می‌گیرد تا نگهداری منظم را آسان‌تر کند. چراغ‌های LED نقطه‌ای، کروز کنترل، گاردهای حفاظتی برای محافظت از موتور در صورت افتادن، محافظ دسته ها … همه این‌ها در مدل استاندارد گنجانده شده، در حالی که بسیاری از رقبا شما را مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای این امکانات به عنوان گزینه‌های اضافی یا لوازم جانبی می‌کنند.

بررسی عملکرد فنی و ترمز
شرکت مادر Voge یعنی Loncin از سال ۲۰۰۷ برای BMW انجین تولید می‌کند و موتور ۸۹۵ سی‌سی دو سیلندر موازی که در قلب ۹۰۰ DSX قرار دارد، عملاً همان موتوری است که در موتورسیکلت‌های سری F برند آلمانی، از جمله ۹۰۰ GS که با آن رقابت می‌کند، استفاده می‌شود. Voge به طور متغیر توان این موتور را ۹۴ یا ۹۵ و آن را ۹۵ نیوتن متر اعلام می‌کند که بیشتر از رقبایی مانند Suzuki V-Strom 800DE و هم‌سطح با Honda Transalp است و کمی کمتر از توان ۱۰۵ اسب بخاری BMW است، اما در رده بالای این کلاس قرار دارد.

این موتور با یک جعبه دنده شش سرعته دستی، کلاچ ضد لغزش و تعویض دنده سریع استاندارد همراه شده است و نسبت دنده‌ها به خوبی تنظیم شده‌اند. اگرچه ممکن است به‌ اندازه برخی موتورها جذاب نباشد، اما قدرت کافی برای حرکت در دنده‌های بالاتر دارد و در صورت نیاز فراهم است. این موتور برای تورهای انفرادی و با بار چمدان کافی است، اما اگر با مسافر رانندگی کنید، ممکن است مجبور شوید بیشتر از آن کار بکشید تا موتورسیکلت‌های بزرگ‌تر ماجراجویی. که البته اشکالی ندارد، پولی که می‌دهید ارزشش را دارد. در همین حال ترمزهای Brembo اعتماد به نفس ایجاد می‌کنند، حتی اگر نصب محوری آن‌ها به اندازه رقبای دیگر شیک به نظر نرسد. اما این موضوع اهمیت کمتری دارد نسبت به حس محکم و قابل تنظیم اهرم و قدرت توقف بالا. حالت Enduro نیز ABS عقب را برای رانندگی در خارج از جاده غیرفعال می‌کند.

بررسی سواری و هندلینگ
قطعات تعلیق معتبر از برند KYB شامل دوشاخه‌های قابل تنظیم کامل و کمک‌فنر تک‌ محوره با حدود ۲۰۰ میلی‌متر کورس، یکی دیگر از ویژگی‌های الهام‌بخش در Voge 900 DSX است. اینکه می‌توانید آن‌ها را بر اساس سلیقه، سبک رانندگی و بار خود تنظیم کنید، به رفع هر گونه تردیدی در مورد تنظیمات خود Voge کمک می‌کند. ما در ترکیبی از مسیرهای باریک و پیچ‌در‌پیچ و گاهی ناهموار و همچنین جاده‌های سریع‌تر و هموارتر رانندگی کردیم و هیچ کدام از این مسیرها در تنظیمات استاندارد موتور، مشکلات ناخوشایندی را آشکار نکردند.

سیستم تعلیق به خوبی دست‌ اندازها و نقص‌های جاده را جذب می‌کرد بدون اینکه در سرعت‌های بالا، حس ناپایداری ایجاد کند. چرخ جلوی بزرگ که توسط یک دمپر فرمان استاندارد کنترل می‌شود، نیاز به کمی تلاش دارد تا در پیچ‌ها فرو برود، اما ۹۰۰ DSX سنگین یا دست‌ و‌ پاگیر احساس نمی‌شود و به سرعت در پیچ‌ها قرار می‌گیرد. هرچند نمی‌توان آن را سریعتر کرد، اما از یک موتور ماجراجویی چنین انتظاری نداریم. تایرهای Pirelli Scorpion نمونه دیگری از انتخاب هوشمندانه Voge برای استفاده از قطعات برند های بزرگ است، هرچند این تایرها بیشتر برای جاده طراحی شده‌اند تا خارج از جاده. اگر قصد استفاده در خارج از جاده را دارید، یک ست لاستیک‌های تهاجمی‌ تر تنها چیزی است که برای آزاد کردن پتانسیل ۹۰۰ DSX در مسیرهای ناهموار لازم دارید.

بررسی دوام فنی و قابلیت اطمینان
در حال حاضر باید این موتور را به عنوان یک محصول جدید در بازار با این امتیاز بررسی کنیم، همانطور که برند آن نیز جدید است. با این حال، می‌توان از این نکته اطمینان حاصل کرد که BMW با شرکت مادر Voge یعنی Loncin برای تامین انجین همکاری نمی‌کرد اگر به مهندسی آن اعتماد نداشت و این همکاری در سال‌های اخیر بیشتر هم شده است. با این حال، نمی‌توان از این مسئله گذشت که شما نسبت به برند های قدیمی‌تر در بازار، در خرید ووگ کمی ریسک می‌کنید.

بررسی تجهیزات و امکانات
اگر پایه‌های ۹۰۰ DSX به اندازه کافی چشمگیر باشند، ویژگی واقعی این موتور در محدوده باورنکردنی تجهیزات استاندارد آن است. این تجهیزات شامل تعلیق کاملاً قابل تنظیم، سیستم تعویض دنده سریع، چراغ‌های LED، پایه وسط، کروز کنترل، هشدار نقطه کور، چهار حالت رانندگی، صفحه نمایش ۷ اینچی TFT، گرم‌کن دستگیره‌ها و صندلی، صفحه نمایش چند موقعیتی، محافظ دست‌ها، سیستم استارت بدون کلید و حتی یک دوربین داشبورد نصب شده در جلو است.

 سپس به چمدان‌های قابل جداسازی می‌رسیم که به نظر می‌رسد از کیفیت بالایی برخوردار هستند. قیمت اولیه موتور بسیار شگفت‌انگیز است، اما وقتی به این فکر کنید که موتورسیکلت‌های مشابه از برند های بزرگ هزینه اضافی برای چنین ویژگی‌ها و تجهیزاتی دریافت می‌کنند، این مزیت قیمتی بیشتر به چشم می‌آید. در واقع، اگر بخواهید BMW F 900 GS را با تمام این تجهیزات سفارش دهید، با موتوری مواجه خواهید شد که تقریباً دو برابر قیمت ۹۰۰ DSX است، که فکر کردن به آن جالب است.

جمع‌بندی
اگر ارزش پول برای شما بیش از برند اهمیت دارد و آماده هستید تا کمی ریسک کنید، تصمیم برای انتخاب Voge به جای مدل‌هایی مانند Transalp یا V-Strom به خودی خود گرفته می‌شود، زیرا شما تنها از نظر قیمت خرید هزاران دلار صرفه‌جویی می‌کنید. هنوز نمی‌توانیم بگوییم زندگی با این موتور چگونه خواهد بود، اما اولین برداشت‌ها نشان می‌دهد که Voge در ترکیب قطعات معتبر با طراحی جذاب، عملکرد خوبی داشته است. اگر قابلیت اطمینان آن ثابت شود، ۹۰۰ DSX می‌تواند به عنوان یک هشدار واقعی برای آنچه صنعت موتورسیکلت‌سازی چین اکنون قادر به انجام آن است، مطرح شود.

اگر قیمت پایه ۹۰۰ DSX به میزان حدود ۱۲هزار دلار توجه شما را جلب نکرده، این واقعیت که این موتور با مشخصات فوق‌العاده سخاوتمندانه، شامل چمدان‌های سه‌ تکه با کیفیت بالا، از رقبای بزرگی مانند Honda XL750 Transalp و Suzuki V-Strom 800DE کمتر است، به راحتی آن را به گزینه‌ای رقابتی تبدیل می‌کند. اشتراک موتور با F 900 GS از طریق همکاری بلندمدت بین BMW و شرکت مادر Voge یعنی Loncin، اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند و اگر بتوانید از تعصب برند خود عبور کنید، اولین برداشت‌ها نشان می‌دهد که این موتورسیکلت یک گزینه جدید مناسب برای بازار رقابتی موتورسیکلت‌های ماجراجویی میان‌ وزن است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط