دوشنبه 09 مهر 1403 - 16:58

کد خبر 647057

دوشنبه 09 مهر 1403 - 12:27:46


بارندگی باعث طغیان پشه آئدس در استان بوشهر می‌شود


ایرنا/ معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شروع فصل پائیز و احتمال بارش‌ها بدلیل شرایط زیست محیطی پشه آئدس و تخم‌گذاری این پشه در آب‌های راکد ، احتمال افزایش شمار پشه در این استان بصورت تصاعدی وجود دارد.

قاسم برجویی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: تاکنون در شهرستان های عسلویه، کنگان، دشتستان و جم پشه آئدس صید شده است که با بارش باران در ماه های آبان و آذر خطر افزایش تصاعدی این پشه وجود دارد .
وی افزود: باتوجه به اینکه بهسازی محیط برای مبارزه با پشه آئدس ، پایه و اساس پیشگیری از تب دنگی است بنابراین نظارت مستمر بر بهسازی محیط باید در دستور کار همه سازمان ها قرار گیرد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: برای موفقیت در کنترل پشه آئدس و بیماری های ناشی از آن ، علاوه بر تامین منابع انسانی و مالی ، همکاری بین بخشی بخصوص به همکاری فرمانداری ها و شهرداری ها نیاز است.
برجویی فرد ادامه داد: هم اینک افزون بر استان بوشهر ، پشه آئدس در استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، گیلان ، مازندران ، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز صید شده است.
وی تصریح کرد: نخستین اقدام برای مقابله، نظام مراقبتی و پیشگیری از آلودگی پشه آئدس ، پاک سازی مناطق با همکاری مسوولان است.
برجویی فرد ادامه داد: باتوجه به اینکه حداکثر قدرت مسافت پروازی پشه آئدس ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است باید اطراف بیمارستان ها بعنوان یک اولویت و ضرورت با همکاری مسوولان از پسماند ، فاضلاب و آب های راکد پاک سازی شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بدلیل گستردگی مساحت استان اقدامات پرسنل بهداشتی به تنهایی جوابگوی مقابله با این پشه نیست و ضرورت همکاری بین بخشی را دوچندان کرده است.
برجویی گفت: مشارکت گروه های مردمی و تخصیص بودجه توسط دهیاری ها و شهرداری‌ها برای افزایش سواد سلامت مردم نقش مهمی در پیشگیری از گسترش پشه آئدس دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط