دوشنبه 09 مهر 1403 - 16:51

کد خبر 647232

دوشنبه 09 مهر 1403 - 14:35:00


انهدام باند فیشینگ در مشهد


ایسنا/ جانشین فرمانده انتظامی مشهد از انهدام باند فیشینگ در این شهر خبر داد.

سرهنگ محمد چراغ، جانشین فرمانده انتظامی مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی گزارش کلاهبرداری سریالی از شهروندان با ترفند فیشینگ (درگاه‌های جعلی اینترنتی)، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا مشهد قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی اظهارات مالباختگان مشخص شد این افراد در یک شبکه اجتماعی خارجی با دریافت پیامک‌های جعلی سامانه ثنا، به درگاه جعلی کشانده شده و با دستیابی به رمزهای اینترنتی توسط افراد کلاهبردار حسابشان خالی شده است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: کارشناسان پلیس فتا با بررسی سرنخ‌های دیجیتالی به جامانده، یکی از اعضای باند کلاهبرداری را که جوانی ۱۸ ساله است شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی وی را در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی گفت: مأموران پلیس فتا در این عملیات ۱۱ دستگاه تلفن همراه و ۱۶ عدد سیم‌کارت مورد استفاده جهت ارسال لینک جعلی ثنا، سهام عدالت، بسته معیشتی رئیس‌جمهور که بیش از ۲۰ هزار لینک به شهروندان در سراسر کشور ارسال شده بود، را کشف کردند.

چراغ تصریح کرد: متهم که در بازجویی‌های اولیه منکر هر گونه جرمی بود در مواجهه با ادله و مستندات دیجیتالی به‌دست آمده از گوشی تلفن همراهش به کلاهبرداری با ترفند فیشینگ با استفاده از ربات‌های آلوده که سازنده و ادمین آن‌ها ۲ تن از دوستانش بودند، اعتراف کرد.

جانشین فرمانده انتظامی مشهد اضافه کرد: در ادامه این عملیات کارشناسان پلیس فتا با اطلاعات به‌دست آمده، ۲ عضو دیگر این باند را که مخفیگاهشان را در استان‌های گلستان، مازندران و تهران تغییر می‌دادند شناسایی و طی ۲ عملیات مجزا آن‌ها را دستگیر و ۶ دستگاه تلفن همراه  با ۱۲ عدد سیم‌کارت حاوی ربات‌های درگاه‌ساز بانکی و بدافزارهای ساخت پیامک و دیگر ربات‌های مجرمانه استخراج کردند.

وی تصریح کرد: در تحقیقات تکمیلی مشخص شد متهمان با طراحی لینک آلوده متصل به ربات، شهروندان را به باز کردن لینک اینترنتی جعلی ترغیب و با هدایت طعمه‌هایشان به صفحه فشینگ حساب کاربران را خالی و بعضاً با استفاده از نصب بدافزار با عناوین (سهام عدالت، ابلاغیه ثنا، بسته معیشتی و ...) بر روی گوشی شاکیان، اقدام به ارسال پیامک انبوه از طریق ربات به شماره خطوط مختلف در سراسر کشور می‌کردند.

چراغ با بیان اینکه تحقیقات برای شناسایی مالباخته‌ها با هماهنگی مقام قضایی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: قطع یارانه، ابلاغیه سامانه ثنا، بسته کمک معیشتی، ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت، ثبت نام سهام عدالت و غیره از نمونه‌های بارز پیامک‌های ارسال شده در روزهای گذشته بوده که متأسفانه تعدادی از شهروندان در دام مجرمان گرفتار شده‌اند و به خواسته‌های آنان تن داده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، لذا لازم و ضروری است مردم به اخبار و اطلاعات منتشرشده از طریق منابع نامعتبر توجه نکرده و اطلاعات مهم اعم از بانکی و یا شخصی و هویتی خود را برای منابع نامعتبر ارسال نکنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط