دوشنبه 09 مهر 1403 - 19:57

کد خبر 647322

دوشنبه 09 مهر 1403 - 15:58:47


این کشور رکورددار قطعی اینترنت در جهان است!


خبرآنلاین/ کشور هند با ۷۷۱ بار قطعی اینترنت بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ رکورددار بیشترین قطعی اینترنت در جهان است. جایگاه ایران کجاست؟
در طول سال جاری میلادی ۵۱ قطعی اینترنت در هند رخ داده است. داده‌های Access Now نشان می‌دهد که سال گذشته، دولت هند ۱۱۶ بار اینترنت را قطع کرد. میانمار و ایران به‌ترتیب با ۳۷ و ۳۴ قطعی و البته با فاصله‌ی زیاد از هند در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

این بررسی در حالی به ۳۴ مورد قطعی اینترنت در ایران اشاره می‌کند که بر اساس گزارش پایگاه داده‌ای استاتیستا در سال ۲۰۲۳، ایران چهارمین کشور با بیشترین میزان خسارت ناشی از قطعی و فیلترینگ اینترنت بوده است. بنابر این گزارش، در ایران ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان با تبعات مالی اختلال و قطعی اینترنت مواجه شده‌اند و میزان این خسارت ۹۲۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

طبق آمار جدید دیده‌بان حقوق دیجیتال Access Now هند نزدیک یک دهه رکورددار بستن اینترنت به روی مردم بوده است. گزارش سازمان Restofworld می‌گوید قطعی اینترنت در طول این یک دهه، حدود ۲۱۶ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر زده است. برخی کشورهای اقتدارگرا مانند چین، کره شمالی و روسیه به‌طور سیستماتیک اینترنت را سانسور، کنترل یا محدود می‌کنند اما شهروندان هند دسترسی نسبتاً آزادی دارند. در عوض هند در میان کشورهای دموکراتیک به دلیل اعمال قطع مکرر اینترنت، منحصربه‌فرد است.

طبق داده‌های Access Now، هند بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، اینترنت را ۷۷۱ مرتبه قطع کرده است. این تعداد قطع اینترنت بیشتر از مجموع قطعی‌های اینترنت در تمام کشورهای دیگر است.

مرکز حقوق آزادی نرم‌افزار درباره قطع اینترنت، دلیل قطعی‌ها در هند را تلاش‌های دولت برای کنترل تحرکات مربوط به قانون اصلاح تابعیت، سرکوب اعتراضات کشاورزان و جلوگیری از تقلب در طول امتحانات خوانده است.

بیشتر قطعی‌های اینترنت در هند در جامو و کشمیر رخ داده که از چند دهه پیش بین هند، پاکستان و چین مورد اختلاف است. در اوت ۲۰۱۹، این منطقه ۵۵۲ روز متوالی قطعی اینترنت را تجربه کرد که طولانی‌ترین خاموشی مطلق اینترنت در طول تاریخ است.

سازمان ملل دسترسی به اینترنت را از حقوق اساسی بشر می‌داند. قطعی‌های اینترنت بر آموزش، مشاغل و خدمات اجتماعی اثر منفی می‌گذارد و دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی را مختل می‌کند. بر اساس این گزارش با توجه به روندهای فعلی، هند احتمالاً در سرکوب اتصال، پیشرو باقی خواهد ماند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط