دوشنبه 09 مهر 1403 - 23:02

کد خبر 647548

دوشنبه 09 مهر 1403 - 20:00:00


رایج‌ترین دلایل درد سینه در زنان


تبیان/ همیشه به خانم‌ها توصیه می‌شود به سلامتشان اهمیت بدهند. درد در سینه می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی مثل سرطان سینه باشد؛ اما خوب است بدانید علت‌های زیادی می‌توانند باعث درد در سینه شوند. به هر صورت اگر دردی در سینه دارید باید آن را جدی بگیرید و مطمئن شوید ناشی از مشکل خطرناکی نیست.

بارداری
یکی از شایع‌ترین اما احتمالاً عجیب‌ترین علت‌های درد سینه در خانم‌ها بارداری است. وقتی یک خانم باردار می‌شود، بدن او دچار تغییر و تحولات هورمونی زیادی می‌شود که تغییرات فیزیکی زیاد در بدن ایجاد می‌کنند.
این تغییرات می‌توانند از چند طریق بر سینه‌ها اثر بگذارند. مثلاً نوک سینه‌ها اغلب بسیار حساس و دردناک می‌شود که ناشی از افزایش جریان خون و تشکیل دیگر بافت‌های جدیدی است که سینه را برای ترشح شیر آماده می‌کنند. سینه‌ها ممکن است به‌خاطر بزرگ‌تر شدن در بارداری نیز دردناک شوند. در واقع این یکی از اولیه‌ترین علائم بارداری برای خیلی از خانم‌هاست.

کیست
معمولاً خانم‌ها به‌محض احساس برآمدگی در سینه به سرطان سینه فکر می‌کنند؛ اما همیشه هم این‌طور نیست. شاید این برآمدگی کیست باشد که معمولاً کاملاً خوش‌خیم بوده و خطرناک نیست. اما این خطرناک نبودن باعث نمی‌شود این برآمدگی دردناک و ناراحت‌کننده نباشد. خصوصاً اگر کیست در مجرای شیر تشکیل شده باشد.
کیست سینه کیسه‌ای پُر از مایع است که می‌تواند سفت و دردناک باشد. البته کیست‌ها معمولاً درد ندارند؛ اما در برخی موارد ممکن است درد ایجاد کنند. کیست‌های سینه اغلب در زمان قاعدگی بزرگ‌تر می‌شوند و سپس با پایان قاعدگی به اندازه قبلی خود برمی‌گردند. اگر متوجه هر نوع برآمدگی در سینه شدید خیلی مهم است که به پزشک مراجعه کنید. این برآمدگی ممکن است کاملاً بی‌خطر باشد؛ اما باید مطمئن شوید.

سرطان
همیشه یک احتمال کوچک وجود دارد که برآمدگی سینه ناشی از سرطان باشد. سرطان سینه ممکن است باعث یک برآمدگی قابل رویت یا یک کیست باشد که در برخی موارد ایجاد درد و ناراحتی می‌کند.
اما لازم به یادآوری است که برآمدگی‌ها و کیست‌ها تنها علامت سرطان سینه نیستند. چیزی که باید به آن دقت کنید هر گونه نشانه‌ای از تغییر است. این تغییرات ممکن است مربوط به تغییر رنگ بافتی از سینه، تغییر سایز سینه یا تغییر در احساسی که دارید باشد.
بهترین راه این است که سینه‌های خود را از جهت هر تغییر جدیدی بررسی کنید. هر چه زودتر متوجه تغییرات در سینه شوید و زودتر به پزشک مراجعه کنید، درمان مؤثرتر خواهد بود.

درد عضلانی تأخیری
درد عضلانی تأخیری به دردی در عضله گفته می‌شود که بعد از تمرین یا ورزش سخت به وجود می‌آید. علت دقیق درد عضلانی تأخیری هنوز کاملاً شناخته نشده است؛ اما احتمالاً به تجمع متابولیت‌ها در درون عضلات یا پارگی‌های ریز در فیبر عضله مربوط می‌شود.
به هر صورت، درد عضلانی تأخیری یک درد ناراحت‌کننده است که می‌تواند عضلات زیر سینه را نیز درگیر کند و معمولاً یکی دو روز بعد از ورزش ظاهر می‌شود؛ اما لزوماً ناشی از ورزش نیست. این درد می‌تواند بعد از جابه‌جاکردن مبلمان یا فعالیت‌هایی این‌چنینی نیز رخ بدهد.
شاید متوجه شوید این درد بعد از حرکت‌دادن بازوها یا هل‌دادن چیزی بدتر می‌شود. باوجوداینکه درد دارید؛ اما سعی کنید با حرکات کششی ملایم کم‌کم به فعالیت نرمال خود برگردید.

مصرف برخی دارو
مصرف دارو دلیل دیگری برای درد سینه می‌تواند باشد. زیرا خیلی از داروها باعث تغییراتی در تعادل هورمونی می‌شوند که نتیجهٔ آن تغییراتی فیزیکی در سینه و افزایش حساسیت سینه‌هاست.
اگر دوره جدیدی از داروها را شروع کرده‌اید و حالا دچار درد در سینه هستید پس بهتر است این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.
داروهایی که ممکن است باعث دردناک شدن سینه‌ها شوند:
. داروهای ناباروری
. استروژن بعد از یائسگی
. ضدبارداری‌های خوراکی
. آنادرول
. ضد افسردگی‌ها

یائسگی
یائسگی مانند بارداری با تغییرات هورمونی زیادی همراه است که تغییرات فیزیکی نیز ایجاد می‌کنند. این تغییرات گاهی می‌تواند شامل تغییراتی در سایز سینه‌ها و فرم و میزان حساسیت آنها شود.
دیگر علائم یائسگی شامل گرگرفتگی، بی‌خوابی، نوسانات خلقی، رشد مو، تغییراتی در میل جنسی، خشکی واژن و... می‌شود. اگر متوجه هر یک از این تغییرات در بدن خود شدید پس علت درد سینه‌هایتان می‌تواند یائسگی باشد. این درد باید بعد از مدتی برطرف شود؛ اما اگر لازم بود می‌توانید با مشورت پزشک از داروهایی برای تسکین علائم استفاده کنید.

تروما
خیلی وقت‌ها دردی که در سینه احساس می‌کنید فقط ناشی از ضربه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم به سینه است. شاید زمین خورده باشید یا به چیزی کوبیده شده باشید و شاید این تروماها باعث کشیدگی یا پارگی تاندون‌ها شده باشند.
حتی شاید وقتی در خواب بودید، کشیدگی تاندون اتفاق افتاده و حالا سینه‌هایتان دردناک شده‌اند.
حتی ممکن است حین شیردهی سینه شما مستقیماً آسیب ببیند (کودک ممکن است نوک سینه را گاز بگیرد و به آن آسیب بزند)، یا به لباستان سابیده شود.

سوتین تنگ
یکی از عوامل شایعی که باعث دردناک شدن سینه‌ها در خیلی از خانم‌ها می‌شود استفاده از سوتین تنگ یا نامناسب است. خصوصاً در مورد سوتین‌های فنردار که به سینه فشار وارد می‌کنند. بعضی از خانم‌ها به‌اشتباه تصور می‌کنند سوتین تنگ باعث می‌شود با بالارفتن سن دچار افتادگی سینه نشوند.
از سویی دیگر اگر حین ورزش و دویدن یا دیگر فعالیت‌های سنگین سینه‌ها خوب حمایت نشوند ممکن است دردناک شوند، خصوصاً اگر سینه‌ها بزرگ باشند؛ چون با حرکات بدن به‌شدت تکان می‌خورند و تاندون‌ها کشیده می‌شوند. این اتفاق هم نوعی تروما محسوب می‌شود.
برای ورزش از سوتین ورزشی استفاده کنید و طی روز خوب است که سوتینتان باکیفیت باشد و در آن راحت باشید. سایز سینه‌ها معمولاً تغییر می‌کند و شما هم باید متعاقباً سوتین مناسب با تغییر سایز سینه‌هایتان را بپوشید.

کوستوکندریت التهاب غضروف در قفسه سینه
این عارضه نوعی آرتریت است که بر ناحیه‌ای که دنده‌ها به استخوان سینه به هم می‌رسند اثر می‌گذارد. هر چند این عارضه معمولاً شامل خود سینه‌ها نمی‌شود اما می‌تواند قسمت زیر سینه را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث احساس ناراحتی و سوزش شود. این درد گاهی با درد خود سینه اشتباه گرفته می‌شود.
این نوع آرتریت معمولاً در افراد سنین بالا رخ می‌دهد و می‌تواند ناشی از وضعیت نادرست بدن نیز باشد. به همین دلیل شاید غیرمستقیم با بزرگ‌بودن سینه‌ها مرتبط باشد.

ماستیت
ماستیت عفونتی دردناک است که بر سینه‌ها اثر می‌گذارد. علائم این عفونت مانند دیگر عفونت‌ها شامل تورم و قرمزی و گرما و درد در سینه می‌شود. ممکن است سینه‌ها به لمس حساس شوند و علائمی شبیه علائم آنفلوانزا مثل تب و خستگی وجود داشته باشد.
ماستیت در خانم‌هایی که به کودک شیر می‌دهند بسیار معمول است. زیرا پوست تخریب شده زیادی پیرامون ناحیه‌ای که کودک می‌مکد به وجود می‌آید و این می‌تواند زمینه را برای تجمع باکتری‌ها و عفونی کردن مجراهای شیری و پوست اطراف فراهم کند. ماستیت فقط مربوط به شیردهی نیست و هر خانمی ممکن است آن را تجربه کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط