سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 00:57

کد خبر 647649

دوشنبه 09 مهر 1403 - 20:42:17


آغاز برداشت ذرت بذری در استان؛ پیش‌بینی تولید ۱۷ هزار تن بذر مرغوب


ایرنا/ برداشت محصول ذرت بذری از مزارع شهرستان‌های پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

استان اردبیل تولید کننده ۱۰۰ درصد از بذر ذرت کاشته شده در ایران به شمار می‌رود و تولید بذر ذرت در این استان، ایران را از نیاز به واردات بذر این محصول پایه‌ای تولید بی نیاز کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۱۷ هکتار از اراضی شمال استان در منطقه مغان به زیر کشت ذرت بذری رفته و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی بالغ بر ۱۷ هزار تن ذرت بذری کیسه شده و آماده کشت برداشت شود.
غفور آقایی با اشاره به کشت ۱۰۰ درصد ذرت بذری مورد نیاز کشور در استان اردبیل افزود: امسال ارقام ۷۰۳، ۷۰۴، ۷۰۵، ۷۰۶، ۷۱۵، ارقام خارجی از جمله امریکن ژنتیک و رقم زودرس ۶۴۷ ذرت بذری در استان اردبیل کشت و برداشت آن در سطح مزارع استان آغاز شده است.
وی با اشاره به خرید هر کیلوگرم از ذرت بذری به قیمت یک میلیون ۶۰۰ هزار ریال در سال گذشته و تعیین قیمت خرید تضمینی این محصول از کشاورزان منطقه در آینده نزدیک بیان کرد: امسال رقم ۷۰۴ بیشترین سطح زیر کشت این محصول پایه‌ای را در استان اردبیل به خود اختصاص داده که پس از برداشت و خرید همه محصول توسط شرکت‌های معتبر و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی، بذر مرغوب پس از فرآوری در اختیار ذرت‌کاران کشور قرار می‌گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بذر تولید شده ذرت در این استان را مرغوب و قابل رقابت با بذور خارجی عنوان کرد و ادامه داد: این بذور در کشت محصول ذرت علوفه‌ای مورد استفاده کشاورزان همه استان‌های کشور قرار می‌گیرد و به طور میانگین ۹۰ تا ۱۲۰ تن در هر هکتار محصول ذرت علوفه‌ای از بذور تولیدی استان اردبیل به دست می آید.
وی اضافه کرد: برداشت ذرت بذری در استان اردبیل برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن بذر، به صورت دستی انجام می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط