سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 03:16

کد خبر 647805

دوشنبه 09 مهر 1403 - 22:50:37


ذخیره ۲ میلیون متر مکعب آب در بندهای خاکی گنبدکاووس


ایرنا/ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: بر اثر بارندگی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ میلیون متر مکعب آب در بندسارها و بندهای خاکی این شهرستان ذخیره شد.

فرشید رحمانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس اظهار کرد: گنبدکاووس ۴۸ بندسار و بند خاکی دارد که بارندگی‌های شبانه روز گذشته باعث ذخیره آب در ۱۱ مورد از آنها شد که خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه را به دنبال داشت.
وی مهمترین هدف از ایجاد بندهای خاکی را جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به مدیریت سیلاب‌ و کاهش اثرات تخریبی آنها برشمرد و گفت: آب‌های جمع آوری شده در بندسارها و بندهای خاکی، باعث افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک، مهار روان آب‌ها و تغذیه سفرهای آب زیرزمینی در منطقه می‌شود.
رحمانی بیان کرد: گنبدکاووس بیش از ۵۰۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۳۴۱ هزار هکتار آن معادل ۶۲.۵ درصد به عنوان عرصه منابع ملی شناخته می‌شود و هر ساله بخشی از منابع اعتباری حوزه احیا و اصلاح مراتع استان گلستان به این شهرستان اختصاص می‌یابد.
وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های اصلاح و احیای مراتع در جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی و خیزش گرد و غبار ناشی از آن، افزود: تاکنون این طرح‌ها شامل اقداماتی مانند بوته‌کاری، هلالی آبگیر، ذخیره نزولات آسمانی به روش کنتور فارو و کپه کاری در ۱۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان اجرا شد.


آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط