سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 01:03

کد خبر 647808

دوشنبه 09 مهر 1403 - 22:52:47


درآمد کم کلزا، سطح زیرکشت گندم گلستان را بیشتر کرد


ایرنا/ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: پرداخت دیرهنگام و نامنظم مطالبات خرید تضمینی کلزا، تمایل کشاورزان گلستان به کاشت گندم در سال کشاورزی جاری را بیشتر کرد.

علی‌اکبر مهقانی‌نوده، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان اظهار کرد: در سال کشاورزی جاری کشت گندم در ۳۷۱ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان پیش‌بینی شده بود که با افزایش تمایل بهره‌برداران انتظار می‌رود این مقدار به ۴۰۵ هزار هکتار افزایش یابد.
به گفته وی در سال کشاورزی جاری کشت کلزا و جو در ۶۵ هزار و ۸۶ هزار هکتار پیش‌بینی شده بود اما با کاهش تمایل کشاورزان این مقدار ممکن است در کشت کلزا به ۴۵ هزار هکتار کاهش یابد.
مهقانی خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت سال کشاورزی جاری در گلستان به وزارتخانه گزارش شده تا کشاورزان بتوانند از خدمات الگوی کشت استفاده کنند.
وی با اشاره به گزارش هواشناسی گلستان مبنی بر این که در فصل پاییز امسال بارش‌ها کاهش دارد، گفت: بهره‌برداران استان به ویژه ساکنان مناطق شمالی که دوسوم زمین‌های کشاورزی دیم استان در آن قرار دارد، آمادگی لازم را برای زراعت پاییزه با بهره‌گیری از توصیه کارشناسان کشاورزی داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در خصوص توزیع نهادهای کشاورزی در استان، افزود: از هفته قبل توزیع نهادهای کشاورزی میان بهره‌برداران آغاز شده و تاکنون ۲۱ هزار تُن کود شیمیایی و ۴۳ هزار تُن انواع بذر گندم و سه هزار و ۵۰۰ تُن ارقام جو توزیع شده است.
مهقانی ادامه داد: محصولات راهبردی زیرکشت استان از جمله گندم، جو، کلزا، چغندر قند پنبه و سایر دانه‌های روغنی مشمول دریافت کودپایه یارانه‌ای هستند.
وی تاکید کرد: بهره‌برداران در گلستان برای زراعت پاییزه باید اطلاعات لازم را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند تا از خدمات الگوی کشت و خرید تضینی در فصل برداشت برخوردار شوند.
وی با اشاره به این که طرح جهش تولید دردیمزارهای استان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال کشاورزی جاری هم ادامه دارد، گفت: ۹۰ درصد دیمزارهای زیر کشت گلستان با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مورد حمایت تولید پایدار قرار گرفتند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان افزود: برای پایداری تولید در دیمزارهای استان از مشارکت ۳۵۰ دانش آموخته کشاورزی استفاده می‌شود که بهره‌گیری از این ظرفیت سبب شده تا گلستان جزو استان‌های برتر شناخته شود.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط