سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:56

کد خبر 647927

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 08:23:06


افت تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال


ایسنا/ بررسی آمار تولید خودروسازان نشان می‌دهد که طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) بالغ بر ۴۶۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که حدود پنج درصد کمتر از میزان تولید آن‌ها در نیمه نخست سال گذشته است.

آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع ۴۶۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌ که نسبت به ۴۸۸ هزار و ۱۵۷ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۲۷ هزار و ۳۵ دستگاه معادل ۵.۵ درصد کمتر است.

کاهش ۶.۴ دستگاهی تولید محصولات ایران‌خودرو 

ایران خودرو در شش ماهه امسال در مجموع ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۲۵۸ هزار و ۵۷۸ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶.۴ درصد افت داشته است.

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه محصولات گروه پژو و ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه از محصولات خانواده سورن در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ تولید کرده است؛ این درحالیست که آمار تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۴۴ هزار و ۸۳۱ دستگاه انواع پژوها و ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه محصولات سورن ثبت شده است.

همچنین ایران‌خودرو به ترتیب ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه دنا، ۷۶۶۸ دستگاه رانا و ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا تولید کرده است.

میزان تولید خودروها در مجموع شش ماهه ابتدایی سال گذشته برای خودروی دنا ۳۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه، ۹۴۲۸ دستگاه رانا و ۲۰ هزار و ۷۹۱ دستگاه تارا تولید شده بود.

این گروه خودروسازی در نیمه نخست امسال همچنین ۶۸۷۱ دستگاه خودرو هایما تولید کرده که ۳۶۵۷ دستگاه کمتر از ۱۰ هزار و ۵۸۲۸ دستگاه تولید یدر شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ است.

ضمن اینکه ۱۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این شش ماه ثبت شده که نسبت به ۷۹۳۶ دستگاه سایرین تولید شده رد نیمه اول امسال، تنها آمار افزایشی این گروه خوردوسازی است.

کاهش تولید در سایپا، زیر یک درصد

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع ۴۹ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو تولید کرده که تفاوت چندانی با تعداد خودروهای تولیدی در مدت مشابه سال گذشته به تعداد ۵۷ هزار و ۸۷۵ دستگاه ندارد و ۰.۷ درصد کاهش تولید را در این مقایسه آماری تجربه کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده که نسبت به ۲۶ هزار و ۱۲۷ دستگاه تولیدی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ قریب به ۳۱ درصد رشد تولید داشته است.  

سایپا ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین طی مدت مذکور سال جاری تولید کرده که ۱۲۰۳ دستگاه بیشتر از تعداد شاهین‌های تولید شده در شش ماهه ابتدایی سال گذشته است.

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، این گروه خودروسازی در مجموع ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده که تنها آمار کاهش تولید محصولات این شرکت است که افت قریب به ۲۱ هزار دستگاهی معادل ۱۷ درصد را نسبت به ۱۲۱ هزار و ۲۴۴ دستگاه تولیدی محصولات این خانواده در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ داشته است.

گروه خودروسازی سایپا، ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه از سایر محصولات این شرکت را در مدت مذکور سال جاری به تولید رسانده که شش ماهه اول سال گذشته آمار تولید ۲۶۵ دستگاهی داشته است.

کاهش ۱۵ درصدی در محصولات پارس‌خودرو

همچنین شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در شش ماهه نخست امسال، ۴۸ هزار و ۷۴۸ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۵۷ هزار و ۸۷۵ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۷ درصد کمتر است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت، ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ است که سال گذشته آمار تولید ۳۶ هزار و ۴۳۷ دستگاهی را ثبت کرده است.

طی شش ماهه امسال، ۴۸۴۹ دستگاه سهند، ۹۷۳۲ دستگاه ساینا S و ۳۵۹ دستگاه بدنه پراید تولید شده است؛ میزان تولید این خودروها به ترتیب در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ برای سهند ۲۰ دستگاه و برای ساینا S  صفر بوده است. مجموع ش ماه ۱۴۰۲ حدود ۷۲۰ دستگاه بدنه پراید هم تولید شده بود که با توجه گذشت مدت زیادی از توقف تولید این خودرو، نیاز به بدنه (برای تعمیرات و...) رفته رفته کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین کاهش آن نکته منفی ندارد.

نیمه نخست سال جاری همچنین ۱۲۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای نیز در گروه پارس‌خودرو تولید شده است. این درحالیست که نیمه اول سال گذشته تولید کوییک دنده‌ای معمولی ۲۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه ثبت شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط