سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 11:14

کد خبر 647938

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 09:22:00


ساداتیان: بعید است اسرائیل تا زمان انتخابات آمریکا به ایران حمله کند


نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: صداوسیما حق ندارند در موضوع حمله به اسرائیل اظهار نظر کند. فرمان صلح و جنگ با فرماندهی کل قوا یعنی مقام رهبری است.

به گفته بسیاری از کارشناسان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و به شهادت‌رساندن سید حسن نصرالله عبور از مهم‌ترین خط قرمزهاست. حالا پرسش آن است که در شرایط کنونی وضعیت منطقه چه خواهد شد و آیا جنگ فراگیرتر می‌شود؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وضعیت چندان روشن نیست. نتانیاهو نیاز داشت که با انجام ترورهایی و عبورکردن از خط قرمزها بقای خودش را حفظ کند. جنگ قواعدی دارد و باید بر اساس قواعد بین‌المللی باشد اما اسرائیل از همه قواعد بین‌المللی عبور کرد. اینکه پیجرها یا بیسم‌ها را منفجر می‌کند و در واقع از ابزار غیرنظامیِ متعارف برای کشتن انسان‌ها استفاده کند، دیگر جنگ نیست و جنایت است. نتانیاهو با تمسک به این ابزار ضرباتی را بر حزب‌الله وارد کرد تا قدری فضا را در داخل اراضی اشغالی به نفع خود کند. او برای جبران شکستش در هفت اکتبر دست به هر اقدامی زد؛ از ترور آقای هنیه تا رهبران حزب‌الله و مشخصا آقای سید حسن نصرالله و کشتن بسیاری از انسان‌های بی‌دفاع و کودکان. کار به جایی رسید که دادگاه لاهه اسرائیل را به نسل‌کشی محکوم کرد».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها در عمل موشک‌ها، بمب‌ها و اسلحه‌هایی را در اختیار اسرائیل قرار دادند تا نتیجه این کمک‌ها باب‌شدن تروریسم دولتی شد. پدیده اخیر جدید است و باید دید که شورای امنیت در قبال این جنایت‌ها می‌خواهد چه کار کند. در حال حاضر نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی می‌کند و هر دو حزب آمریکا یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به جای کنترل اسرائیل، می‌خواهد لابی‌های اسرائیلی را همراه خود کنند. سکوت مرگ‌باری که آمریکا و شورای امنیت اتخاذ کرده است، عجیب است. اسرائیل رسما ترور می‌کند، انسان‌های غیرنظامی را می‌کشد، هشت ساختمان غیرنظامی را می‌زند تا دبیرکل حزب‌الله را به شهادت برساند و حتی به افراد غیرنظامی که در پناهگاه‌ها پناه گرفتتند هم حمله می‌کند و در قبال همه اینها سکوت می‌شود. این جنایات با چه معیاری سازگار است؟ جنگ قواعدی دارد و اگر دولتی به جای جنگ متوسل ترور و نسل‌کشی شود شورای امنیت باید وارد عمل شود اما نمی‌شود و می‌بینیم که برای قدرت‌های بزرگ و شورای امنیت موازین حقوق بشری دارای اهمیت نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: «بعید است اسرائیل تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به ایران حمله کند. اگر ترامپ رأی بیاورد این احتمال وجود دارد که از سوی رژیم اسرائیل به ایران حمله شود. اسرائیل می‌خواهد تا زمان انتخابات آمریکا گروه‌های نیابتی ایران تضعیف شوند. مسئله این است که ما می‌توانستیم به شکل بهتری از ابزار دیپلماسی استفاده کنیم و فقط متکی بر ابزارهای سخت‌افزاری نباشیم اما همین حالا هم رئیس‌جمهور در نیویورک پیام صلح می‌برد می‌بینیم که گروه‌های تندرو علیه او به فضاسازی می‌پردازند».

ساداتیان در پایان درباره رویکرد صداوسیما بعد از به شهادت‌رسیدن سید حسن نصرالله گفت: «صداوسیما حق ندارند در موضوع حمله به اسرائیل اظهار نظر کند. فرمان صلح و جنگ با فرماندهی کل قوا یعنی مقام رهبری است. ایشان هم با مشاوره‌هایی که دریافت می‌کنند، تصمیم خواهند گرفت و عالی‌ترین مرجعی که درباره جنگ بحث و تحلیل می‌کند، شورای عالی امنیت ملی است. اینکه صداوسیما اکنون تحریک به جنگ می‌کند، مسئولیت پیامدهای بعدی‌اش را برعهده می‌گیرد؟ مجریان و کارشناس‌های صداوسیما که مدام می‌گویند باید حمله کنیم، حق اظهارنظر در این دست موضوعات را ندارند. اسرائیل منتظر است تا ایران واکنشی داشته باشد تا حمله کند. نتانیاهو دقیقا می‌خواهد چنین شرایطی به وجود آید تا پای آمریکا و ناتو را به میان بیاورد. درست است ایران هم در صورت وقوع جنگ به اسرائیل حمله می‌کند و قدرت نظامی بالایی هم دارد اما جنگ، جنگ است و خسارت‌های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند. حتما باید به اسرائیل جواب داده شود اما با درایت و کارشناسی لازم و تحت نظر فرماندهی کل قوا و با سنجش عواقب کار و اینکه در چه زمان و مکانی جواب به اسرائیل باید صورت بگیرد». مورد توجه باشد، که قاعدتا خواهد بود، جنگ بچه بازی نیست که هر کسی بخود اجازه دهد فرمان جنگ صادر کند!»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط