پنج‌شنبه 08 آذر 1403 - 06:16

کد خبر 647979

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 09:45:00


درباره تیتراژ «چهارراه استانبول» از علیرضا قربانی


آخرین خبر/ علیرضا قربانی ترانه‌های زیادی را برای تیتراژ خوانده اما «چهارراه استانبول» (مصطفی کیایی، ۱۳۹۸) یکی از اوج‌های اوست؛ ترانه‌ای که روی تیتراژ پایانی بعد از نمایش فروریختن پلاسکو و تمام مکافات‌هایش روی تیتراژ بالا می‌آید: «تو نه خوابی نه خیالی...»
قربانی دربارۀ اجرای ترانه در فیلم و سریال می‌گوید: «همیشه صادقانه اعلام کرده‌ام در یک اثر هنری چه سریال و چه فیلم سینمایی که اصولش کیفیت لازم را داشته باشد [یعنی بازیگران، سناریو و تمامی عوامل خوب در کنار یک‌دیگر قرار گیرند] حاضر به همکاری خواهم بود. معتقدم وقتی تمامی این عناصر در کنار هم باشند یک موسیقی و کلام خوب هم می‌تواند اثرگذار باشد و بنده نیز این آمادگی را خواهم داشتم که در کنار مجموعه قرار بگیرم. متأسفانه یکی از آفت‌های کنونی عدم انتخاب ترانۀ مناسب برای فیلم و خواندن آن‌ها توسط خوانندگانی است که در نهایت مخاطب از مفهوم آن چیزی متوجه نمی‌شود چون تلفیق شعر و موسیقی به‌درستی صورت نگرفته است. اما مثلاً در فیلم «دل‌شدگان» موسیقی، فیلم و داستان به قدری هماهنگ شده‌اند که به عنوان یک پیکرۀ واحد دیده می‌شوند. به اعتقاد من ترانه یکی از بخش‌های فرعی در زمینۀ موسیقی و فیلم است که با اضافه شدن به تصویر به کلیت کار کمک می‌کند؛ و البته اگر درست کار نشود حتی می‌تواند مضر هم باشد. معتقدم برای این که ترانه به ماندگارتر شدن و بهتر دیده شدن موسیقی فیلم کمک کند باید از نظر محتوایی و مفهوم شعری بتواند با سناریو، بازی‌ها و نوع موسیقی به‌کاررفته ارتباط برقرار کند.»

منبع: فیلم امروز


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط