سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 15:07

کد خبر 648314

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:16:49


کرمانشاه در جمع استان‌های پیر کشور قرار گرفت


ایلنا/ مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، با اشاره به روند رو به رشد سالمندی در این استان، اعلام کرد :کرمانشاه به عنوان هشتمین استان پیر کشور شناخته شده است.

بهزاد شهبازی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار کرد: براساس آمارهای موجود تا ابتدای سال ۱۴۰۲، جمعیت سالمندان استان کرمانشاه که بالای ۶۵ سال سن دارند، به ۲۴۶ هزار نفر رسیده است. از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر زن و ۱۱۶ هزار نفر مرد هستند.
شهبازی با تأکید بر این موضوع که کرمانشاه رتبه هشتم سالمندی کشور را دارد، گفت: "۱۲.۱۵ درصد جمعیت استان کرمانشاه بالای ۶۵ سال هستند و بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی، استان ما استانی پیر محسوب می‌شود."
وی همچنین اضافه کرد که شهرستان دالاهو پیرترین و شهرستان ثلاث باباجانی جوان‌ترین شهرستان‌های استان هستند.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه درباره پیامدهای پیری جمعیت هشدار داد و گفت: "از یک‌سو به دلیل افزایش امید به زندگی و بهبود شرایط بهداشتی و رفاهی، تعداد سالمندان در حال افزایش است؛ اما از سوی دیگر، کاهش نرخ زاد و ولد در جامعه می‌تواند به کاهش جمعیت جوان و نیروی کار منجر شود که پیامدهای خطرناکی دارد."
شهبازی به اقدامات سازمان بهزیستی برای نگهداری از سالمندان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هفت مرکز شبانه‌روزی با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر در استان فعال است و در این مراکز حدود ۳۶۰ سالمند نگهداری می‌شوند. وی تأکید کرد: "هیچ جایی بهتر از خانه برای سالمندان نیست و سالمندانی که از خانواده دور می‌مانند، بیشتر در معرض آسیب‌های روحی و روانی مانند افسردگی قرار می‌گیرند."
شهبازی همچنین به توسعه مراکز روزانه نگهداری از سالمندان اشاره کرد و گفت: "سیاست بهزیستی بر توسعه این مراکز است تا سالمندان بتوانند بخشی از روز خود را در کنار همسالان بگذرانند و از خدمات مختلف نظیر فیزیوتراپی، کاردرمانی، آموزش و برنامه‌های تفریحی بهره‌مند شوند."
وی افزود: در حال حاضر هفت مرکز روزانه در استان فعال است که پنج مرکز در کرمانشاه و دو مرکز در اسلام‌آباد غرب قرار دارد و این مراکز ظرفیت پذیرش ۴۰۰ سالمند را دارند. تمام خدمات این مراکز به صورت رایگان به سالمندان ارائه می‌شود.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه خواستار همکاری بیشتر سایر نهادها در امور مربوط به سالمندان شد و گفت: "دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌ها و سایر نهادهای مرتبط باید در ارائه خدمات به سالمندان نقش فعال‌تری ایفا کنند."
وی همچنین وضعیت معابر و اماکن عمومی استان را برای تردد سالمندان نامناسب دانست و هشدار داد که تا سال ۱۴۱۵، حدود یک چهارم جمعیت استان را سالمندان تشکیل خواهند داد و لازم است تا تمامی زیرساخت‌ها برای استفاده راحت سالمندان از اماکن عمومی به‌طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط