سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 15:06

کد خبر 648319

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:19:18


ظرفیت‌های ناقص گردشگری در کرمانشاه


ایرنا/ استان کرمانشاه در حوزه گنجینه های با ارزش میراث فرهنگی جهان حرف زیادی برای گفتن دارد چرا که پایگاه بسیاری از اولین‌های میراث فرهنگی بشر محسوب می‌شود اما آنگونه که باید نتوانسته در جذب گردشگر موفق باشد و در این بین نبود بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی سهم به سزایی در ماندگاری کم گردشگر در این استان دارد.

همین چند روز پیش بود که از سنگ نوشته مرزی مردوک آپال آیدین در کرمانشاه رونمایی شد، میراث ارزشمندی که نشان می‌دهد شهر سرپل‌ذهاب کرمانشاه ۱۱۶۰ سال قبل از میلاد مسیج منطقه مرزی مهمی در ایران باستان محسوب می‌شده و باستان شناسان این منطقه را دروازه تجارت بین غرب و شرق دانسته اند.
جالبتر آنکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی زمانی که خط و کتابت در جهان رایج نبوده مردمان کرمانشاه خط و کتابت داشته اند.
دیدن همین یک قطعه سنگ می تواند جاذب گردشگران و علاقمندان به تاریخ باشد و کرمانشاه از اینگونه آثار ارزشمند کم ندارد اما دریغ که استان از یک موزه مدرن میراث فرهنگی بی بهره است.
کتبیبه تاریخی بیستون که آوازه آن جهانی است تازه بعد از سالها مشکل روشنایی محوطه اش برطرف شده اما باید پرسید که آیا امکانات رفاهی و تفریحی هم برای گردشگران در آنجا در نظر گرفته شده است؟
برپایه آمارهای رسمی چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، سه اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است اما موضوع مهم در بحث گردشگری ماندگاری گردشگران است اینکه آیا جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه می تواند گردشگر را چند روزی در این استان ماندگار کند؟
بیستون و تاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است که متولیان امر باید برای معرفی این جاذبه ها و ماندگاری گردشگران برنامه ریزی کنند.
در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت اکنون ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعال است که این تعداد نیز باتوجه به گردشگر پذیربودن استان جا دارد که بیشتر شود و به ماندگاری گردشگران نیز کمک می کند.
ماندگاری گردشگر از این جهت حائز اهمیت است که علاوه بر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی از منظر اقتصادی برای کرمانشاهیان درآمد پایدار و مشاغل جدید ایجاد می کند.
توجه به زیرساخت هایی مانند شهربازی، تله کابین، سورتمه، پل معلق، موزه های مدرن، اقامتگاه مناسب و حتی سرویس های بهداشتی مرتب و تمیز در جذب و ماندگاری گردشگاران بسیار موثر هستند موضوعی که در برخی از استان ها به ایجاد آنها توجه شده است.
می توان گفت کرمانشاه بسیاری از شاخص های لازم برای ماندگاری گردشگر را ندارد و زمان اقامت گردشگران در این استان کوتاه است موضوعی که حتی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه هم به آن اذعان دارد.
هنوز بعد از سال ها در کرمانشاه نه خبری از تله کابین است و نه شهربازی مدرن ، البته فراهم کردن تمام این امکانات فقط برعهده میراث فرهنگی نیست و یک همت جمعی در ایجاد زیرساخت های مورد نیاز را می طلبد که باید سایر ارگان ها مانند استانداری و شهرداری ها پای کار بیایند.
جاذبه های گردشگری که در کرمانشاه وجود دارد از معبد آناهیتا در کنگاور گرفته تا بیستون، تاق بستان، غار قوری قلعه و غیره اگر در هر کشور پیشرفته یا حتی استان به نسبت توسعه یافته تر ایران می بود قطعا آمار گردشگران از اینی که هست بسیار فراتر می رفت و خود این جاذبه ها به تنهایی باعث تحول اقتصادی در منطقه می شد.
باید امیدوار ماند که روزی فرودگاه و راه آهن کرمانشاه در تراز و جایگاه واقعی خود قرار گیرد تا در کنار زیرساخت های تفریحی و رفاهی مناسب پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشتری باشد؛ البته از پایانه مسافربری سخنی به میان نمی آوریم چرا که در توصیف آن همین بس که فاقد نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب است و بیشتر شبیه یک گاراژ است.
اما موضوع دیگر معرفی جاذبه ها و گنیجینه های میراث فرهنگی کرمانشاه است، در اینجا هم این سوال مطرح می شود که آیا کرمانشاه را به شکل بایسته و شایسته در داخل و خارج از کشور معرفی کرده ایم؟
شاید تنها خبر خوب که امیدواریم عملی شود این است که میراث فرهنگی استان قصد دارد با همکاری پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی، کرمانشاه را به گونه ای دقیق و علمی معرفی کند، البته اگر برای این کار از نظر اعتباری با مشکل مواجه نشود.
به عنوان خبرنگاری که در جلسات مختلف حضور داشته و مسائل استان را تعقیب می کند، دیگر ارگانی که سعی کرده ظرفیت ها و استعدادهای استان کرمانشاه را علمی و به زبان انگلیسی معرفی کند اتاق بازرگانی بوده است.
امید می رود روابط عمومی ارگان های مختلف کرمانشاه در معرفی جامع جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان برای مخاطبان خودشان پای کار بیایند تا شاهد رونق گردشگری در استان باشیم موضوعی که قطعا پای سرمایه گذاران را هم به منطقه باز خواهد کرد.
ایجاد جاذبه خرید ارزان با رونق گرفتن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دیگر موضوعی است که نباید از آن غافل بود موضوعی که به عنوان مثال آن را
رونق گرفتن رویدادهای مختلف فرهنگی و گردشگری دیگر موضوعی است که باید به آن اشاره کرد، همین چند روز پیش بود که جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی به همت شهرداری کرمانشاه برگزار شد اما به نظر می رسد آنگونه که باید در فضای رسانه ای انعکاس پیدا نکرد؛ به نظر می رسد متولیان امور پیوست فرهنگی - رسانه ای را باید برای اینگونه کارها پیش بینی کرده و با رسانه ها ارتباط بهتر و منسجم تری داشته باشند.
این موضوع نشان می دهد که اگر قرار است رویدادی فرهنگی در استان برنامه ریزی شود رسانه ها و حتی فعالان فضای مجازی پای کار باشند و به فعالیت آنها در این رویدادها توجه ویژه شود اما متاسفانه فعالیت جشنواره به گونه ای بود که گویی در سکوت خبری برگزار شد.
اطلاع رسانی ناقص دستگاه های استان کرمانشاه در برگزاری رویدادهای اینچنینی موضوع مهمی است که باید در آن تجدید نظر اساسی کرد مضافا اینکه شورای روابط عمومی های استان کرمانشاه نیز از رخوت خارج شود.
بازتعریف رویدادهایی مانند جشن انار پاوه و جشن لیمو در قصرشیرین و برنامه ریزی بهتر برای برگزاری آنها ضروری به نظر می رسد و امیدواریم امسال شاهد برگزاری رویداد بین المللی جشن نوروز در کرمانشاه آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان وعده داد، باشیم.
واقعیت آن است که تمام این مسائل منوط به نگاه مثبت مسوولان استان به ورود گردشگر است که این موضوع را فرصتی مغتنم برای توسعه و رونق اقتصادی کرمانشاه ببینند.
حتی رویدادی مانند پیاده روی اربعین باز هم فرصت مناسبی برای ماندگاری زائران و استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری و جاذبه های میراث فرهنگی این استان می تواند باشد نه اینکه فقط شاهد عبور زوار از کرمانشاه باشیم.
در مجموع باید تلاش کرد با بهره مندی از ابزارهای مختلف استان کرمانشاه از "معبر" به "مقصد" گردشگری تبدیل شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط