سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 17:05

کد خبر 648330

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:25:45


رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه: سراب یاوری خشک شد


ایسنا/ رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه تالاب هشیلان و سراب نیلوفر فعلاً آب دارند، گفت: سراب یاوری به‌طور کامل خشک شده است.

محمدحسین فلاحتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با اشاره به وضعیت منابع آبی کرمانشاه با شروع فصل پاییز، اظهار کرد: با بارش‌های خوبی که در بهار امسال داشتیم، سراب یاوری بعد از چند سال خشکی کامل احیا شد؛ اما اکنون دوباره خشک شده است و دیگر دبی ندارد و هیچ آبی هم کف سراب نیست. امیدواریم با شروع بارش‌های پاییزی، این سراب دوباره احیا شود.
وی ادامه داد: تالاب هشیلان به‌عنوان یکی دیگر از منابع آبی مهم کرمانشاه هنوز کامل خشک نشده، اما دبی سراب سبزعلی که منبع اصلی تامین آب این تالاب است، اکنون به ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ثانیه رسیده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه دبی سراب سبزعلی اوایل امسال به ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسیده بود و تا ماه‌های قبل نیز ۶۰ تا ۷۰ لیتر در ثانیه بود، خاطرنشان کرد: اکنون با افت قابل توجه دبی سراب سبزعلی مواجهیم، اما بسیار امیدواریم با شروع بارش‌های پاییزی این سراب و به تبع آن، تالاب هشیلان جان تازه‌ای بگیرد.
فلاحتی خشک شدن تالاب هشیلان را در زمان باقی‌مانده تا شروع بارش‌ها بعید دانست و افزود: به توجه به اینکه فصل آبیاری ذرت در مناطق اطرف این تالاب از جمله منطقه «میان دربند» به پایان رسیده، احتمال بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و به تبع آن خشک نشدن تالاب هشیلان بسیار زیاد است.
وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر، با تغذیه مصنوعی تالاب هشیلان از رودخانه رازآور به احیای این تالاب کمک شد. اکنون مکاتباتی انجام داده‌ایم تا دوباره برای مهر و آبان حقابه‌ای از رازآور به هشیلان اختصاص یابد تا وضعیت این تالاب بهتر شود، اما هنوز پاسخ مکاتبات را دریافت نکرده‌ایم.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه درباره وضعیت سراب نیلوفر نیز یادآور شد: این سراب نیز فعلاً خشک نشده و هنوز دبی مختصری دارد و بسیار امیدواریم با توجه به اینکه آبیاری مزارع ذرت اطراف این سراب نیز به پایان رسیده است، سراب نیلوفر تا شروع بارش‌های پاییزی خشک نشود.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط