سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 16:54

کد خبر 648579

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 15:45:00


ماجرای درگیری و قدرت‌نمایی مخلان نظم در ایلام


ایرنا/ داد و قال، عربده و قمه، تصاویری از یک ویدئو که به سرعت در فضای مجازی شهر ایلام منتشر شد و امروز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از دستگیری عاملان درگیری و قدرت‌نمایی روز گذشته در سطح این شهر خبر داد.

روز گذشته تصاویری از زد و خورد و درگیری چند نفر در محدوده میدان انقلاب شهر ایلام در کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی استان منتشر شد، تصاویری که نشان می‌داد چند نفر با قمه و سلاح سرد در حال جولان دادن در سطح شهر هستند.
بر اساس تصاویر منتشر شده، افراد ناشناس به مأموران اجراییات شهرداری ایلام که برای ساماندهی و رفع انسداد معابر در محل حضور داشتند، حمله کرده و آنها را زخمی و به خودرویشان، خسارت وارد می‌کنند.
بر اساس پیگیری‌ها، هسته مرکزی و خیابان‌های اطراف، یکی از پرترددترین و شلوغ‌ترین اماکن شهر ایلام به ویژه در هنگام تعطیلی مدارس و یا آغاز به کار بازار در نوبت بعدازظهر است، تعطیلی مدارس شیفت بعدازطهر و حضور خانواده‌ها برای تهیه مایحتاج خود در بازار و مراجعه به مراکز درمانی و مطب پزشکان در عصرگاهان، بر شدت و حدت این شلوغی‌ها در مرکز شهر ایلام می‌افزاید، به طور قطع این شلوغی‌ها، علاوه بر افزایش تردد افراد، حجم خودروهای متردد و پارک شده در همین نقطه و خیابان‌های منتهی به مرکز شهر ایلام را نیز افزایش می‌دهد، این در حالی است که مرکز شهر فاقد هر گونه پارکینگ عمومی مناسب و یا طبقاتی با داشتن شرایط لازم برای پارک خودر در حجم بالاست.
این نما از شلوغی شهر را داشته باشید تا به نکته بعدی ماجرا برسیم، مرکز شهر ایلام مرکز داد و ستد و بازار، حضور دست‌فروشان و خرده‌فروشان، کاسبان عرضه‌ کالاهای مورد نیاز مردم و مراکز فروش البسه کیف و کفش و .... است، در این میان برخی از مغازه‌داران و کاسبان با توجه به متراژ مغازه‌های خود، با قرار دادن و چینش اجناس و کالاها در سطح پیاده‌رو و معابر به منظور جلب توجه مشتریان و یا دست‌فروشان و خرده‌فروشان با پهن کردن بساط خود، عرض آن چند متر پیاده‌رو را هم اشغال می‌کنند و صحنه‌های عجیب در این میان در ذهن نقش می‌بندد، خودرو، عابران و کاسبان و انواع کالای پهن شده بر روی سنگ‌فرشی که قرار بود محلی برای پیاده‌روی و آرامش شهر و ساکنانش باشد.
یکی از مطالبات مهم شهروندان از شهرداری ایلام در طی ماه‌های گذشته، ساماندهی دست‌فروشان و رفع انسداد معابر به ویژه در مرکز شهر ایلام بود، شهرداری از ۱۰ روز پیش برای تحقق این مطالبه به حق مردم، اجرای طرح رفع انسداد معابر را در دستور کار قرار داد و تا حدودی نیز اجرایی شد، اما با پیش رفتن اجرای این طرح و گذر چند روز، مشخص شد که شهرداری اجرای طرح ساماندهی و رفع انسداد معابر را به بخش خصوص واگذار کرده است و همین موضوع نیز در برخورد مأموران بخش خصوصی با افراد، دست‌فروشان و مغازه‌داران چالش‌های ایجاد کرده است.
برگردیم به تصاویر، تصاویری که چند نفر را با صدای بلند و هیاهو نشان می‌دهد، قمه و ... در دست دارند و با چند نفر درگیر هستند، همین صحنه‌ها و پخش آن گاهی خود موجب احساس ناخوشایندی در شهروندان می‌شود از طرفی، رفع انسداد و سد معبر نیز نیاز به نیروهایی کارآمد، صبور، آشنا به قوانین، اخلاق مدار و با برخورد و رفتار شایسته دارد که بتواند با اخلاق خوش، در راستای وظیفه محوله گام بردارد و از طرفی هم بتواند با گفتمان نرم و متقن، طرف مقابل خود را (کاسبان و دست‌فروشان) را اقناع و ملزم به رعایت حقوق شهروندی کند.

فعالیت شرکت طرف قرارداد شهرداری به صورت موقت متوقف شد
با پخش این تصاویر، دادستان مرکز استان نیز وارد عمل شده و دستور توقف ادامه فعالیت مأموران سد معبر شهرداری ایلام را داد.
عبدالوهاب بخشنده، دادستان مرکز استان ایلام با اشاره به حواشی اخیر مأموران سد معبر شهرداری در سطح شهر ایلام با دستفروشان، اظهار کرد: این مجموعه که در قالب شرکت خصوصی و بدون آموزش در نحوه برخورد و رفع انسداد معابر، با شهرداری قرارداد ثبت کرده بودند وجاهت قانونی ندارد و با بررسی‌های میدانی و تشخیص دادستانی فعالیت این شرکت تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود.

عاملان درگیری و قدرت‌نمایی در سطح شهر ایلام بازداشت شدند
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این خصوص، بیان کرد: عاملان و ضاربان درگیری در سطح شهر ایلام، بلافاصله و در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی بازداشت شدند.
وی گفت: با توجه به اینکه شرکت طرف قرارداد با شهرداری ایلام در زمینه ساماندهی دست‌فروشان و رفع انسداد معابر، در انجام امور محوله خود مرتکب تخلف و جرم شده فعالیت این شرکت خصوصی نیز به صورت موقت متوقف شد.
دادستان ایلام تاکید کرد: دستفروشانی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند و سبب سد معبر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شوند باید در سریعترین زمان به محل‌های که شهرداری برای آنها جانمایی کرده منتقل شوند و در صورت تخطی از قانون با متخلفین برخورد قضایی لازم صورت خواهد گرفت.
بخشنده خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با عاملان اخلال در نظم عمومی هیچ گونه مماشاتی نخواهد داشت و با آن‌ها برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.
با ورود دادستان مرکز استان، مخلان نظم و افرادی که منجر به جای ماندن صحنه‌های نکوهیده در ذهن مترددان و عابران می‌شوند، بازداشت شدند اما نکته‌ اصلی همان بحث شلوغی و ازدحام در مرکز شهر، پارک خودروها در کوچه‌های اطراف مرکز شهر، سد معبر دست‌فروشان و برخی از کاسبان و مغازه‌داران و در واقع بی‌نظمی‌هایی است که به واسطه وجود مراکز درمانی و مطب پزشکان در قلب شهر، تمرکز مراکز خرید اصلی مورد وثوق و توجه مردم شهر در همین نقطه با کوچه‌ها و خیابان‌هایی با عرض کم به وجود آمده است.
گر چه اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران سابق و حال، برای رفع این معضل طرح‌ها و برنامه‌هایی از جمله انتقال مراکز درمانی به نقاط دیگر شهر، انتقال برخی صنوف به اطرف مرکز شهر و یا ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر را ارائه کردند اما تا کنون این طرح‌ها هنوز در واقعیت تحقق نیافته و همچنان رگ‌های قلب شهر شلوغ و پرترافیک است.
نکته دیگر این است که مقدورات درآمدی و اعتباری شهرداری نیز نمی‌تواند جوابگوی یک طرح جامع در راستای رفع این مشکل در مرکز شهر باشد و برای تحقق‌بخشی از مطالبات مردم، از طرح‌های موقت همچون ساماندهی و رفع انسداد معابر در مرکز شهر ایلام استفاده می‌شود.
حال آن که لازم است با همکاری و تعامل همه مسئولان امر و دست اندرکار، طرحی جامعه برای رفع مشکلات مرکز شهر ایلام تدوین و گام‌های بزرگ برداشته شود و در این میان نیز همکاری و رعایت حقوق شهروندی از سوی همشهریان نیز امری لازم و موجب تسریع در رفع این معظل خواهد شد.

1403/07/10 - 14:44




پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط