چهارشنبه 11 مهر 1403 - 01:52

کد خبر 648998

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 22:04:49


کروم‌بوک‌‌های سامسونگ و لنوو با کلید مخصوص هوش مصنوعی گوگل معرفی شدند


سخت افزار/ گوگل به‌تازگی دو مدل جدید کروم‌ بوک معرفی کرد: گلکسی کروم‌بوک پلاس از سامسونگ و کروم‌بوک Duet 11 از لنوو به همراه یک کلید کاملاً جدید. این کلید که «Quick Insert» نام دارد، برای دسترسی فوری به برخی از آخرین ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل طراحی شده است.

کلید Quick Insert برای دسترسی به آخرین ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل
کلید جدید Quick Insert جایگزین دکمه جستجو/لانچر در برخی کروم‌بوک‌ها خواهد شد و اولین مدل، Galaxy Chromebook Plus است. Quick Insert به عنوان مرکز اصلی برای دسترسی به مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی عمل می‌کند: با فشار دادن آن، منویی باز می‌شود که امکان دسترسی سریع به ویژگی‌هایی مانند «Help me write» را فراهم می‌کند که به نوشتن یادداشت‌ها، ایمیل‌ها و در آینده، تولید تصاویر هوش مصنوعی کمک می‌کند.

طبق گفته جان مالتیس، معاون بخش محصولات ChromeOS، مهندسی و تجربه کاربری، این دکمه همچنین برای دسترسی سریع‌تر به اطلاعات طراحی شده است. با این کلید می‌توانید لیستی از وب‌سایت‌های اخیراً بازدیدشده را مشاهده کنید تا لینک‌ها را وارد کنید، عکس‌ها، ویدیوها، اسناد و جداول گوگل درایو خود را جستجو کنید یا GIFها و ایموجی‌های مورد علاقه خود را بیابید.

اوایل امسال، مایکروسافت تغییر مشابهی ایجاد کرد و یک کلید اختصاصی Copilot روی برخی لپ‌تاپ‌ها قرار داد تا دسترسی سریع به ویژگی هوش مصنوعی ویندوز فراهم کند.

کلید Quick Insert به همراه سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی که از این ماه به کروم‌بوک‌های رده‌بالای Chromebook Plus اضافه می‌شوند، عرضه خواهد شد. از جمله این ویژگی‌ها، «کمک به خواندن» است که هر آنچه می‌خوانید را خلاصه می‌کند، Live Translate که زیرنویس‌های ترجمه‌شده را در زمان واقعی برای بیش از 100 زبان ایجاد می‌کند و اپلیکیشن Recorder که می‌تواند از سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها یا گفتگوها متن‌نگاری ایجاد کند.


«Welcome Recap» که در همه کروم‌بوک‌ها عرضه می‌شود، شاید جالب‌ترین ویژگی باشد. وقتی سیستم را دوباره روشن کنید، خلاصه‌ای از فعالیت‌های قبلی شما ارائه می‌دهد. Welcome Recap در دستگاه‌های مختلف کار می‌کند و پیشنهادهایی مانند یادآوری برای تماس ویدیویی بعدی شما، دسترسی سریع به یک فایل اخیراًبازشده یا پیشنهادی برای اتمام مقاله‌ای که روی گوشی اندروید یا iOS خود شروع کرده‌اید، ارائه می‌دهد.

Galaxy Chromebook Plus سامسونگ اولین دستگاهی است که این ویژگی‌های جدید را به نمایش می‌گذارد. شاسی تمام آلومینیومی آبی خاکستری این نوت‌بوک توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. با وزن 2.58 پوند (حدود 1.17 کیلوگرم) و ضخامت 0.46 اینچ (حدود 1.17 سانتی‌متر)، این لپ‌تاپ سبک‌ترین و نازک‌ترین کروم‌بوکی است که هر یک از این دو شرکت عرضه کرده‌اند.

Chromebook Plus دارای یک نمایشگر اولد به اندازه 15.6 اینچ است که وقتی آن را هفته گذشته دیدم، بسیار جذاب به نظر می‌رسید و همراه با یک صفحه‌کلید خوب با یک ناحیه عددی کامل عرضه می‌شود. اما اگر به دنبال یک دستگاه قوی هستید، این کروم‌بوک مناسب شما نیست. Chromebook Plus از پردازنده Intel Core i3 100U Raptor Lake Refresh با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. عمر باتری آن نیز حدود 13 ساعت تخمین زده شده است.

در حالیکه Chromebook Duet 11 لنوو دکمه Quick Insert را ندارد، همچنان می‌تواند به همه ویژگی‌های جدید ChromeOS دسترسی پیدا کند. نسخه 2024 این دستگاه، نسخه‌ای به‌روزشده از مدل معروف جداشدنی است که اولین‌بار در سال 2020 عرضه شد و همچنان قابلیت حمل و چندکاره بودن مدل‌های قبلی را حفظ کرده ، اما با سخت‌افزار داخلی به‌روزشده است.

وقتی از دستگاه در حالت لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید، صفحه‌کلید مغناطیسی آن جدا می‌شود و می‌توانید Duet 11 را به عنوان تبلت استفاده کنید. همچنین می‌توانید قاب پشتی را تا کنید تا دستگاه را به صورت عمودی یا افقی قرار دهید.

لنوو برای صفحه نمایش 10.9 اینچی با وضوح 1920 در 1200 Duet 11 قابلیت پیشرفته جلوگیری از لمس ناخواسته کف دست را معرفی کرده است که برای استفاده با قلم USI Pen 2 که در بسته‌بندی موجود است، عالی است. این قلم به‌صورت مغناطیسی به پشت دستگاه متصل می‌شود.

با داشتن پردازنده مدیاتک Kompanio 838، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی، Duet 11 برای یادداشت‌برداری و انجام وظایف سبک و چندرسانه‌ای مناسب است. این دستگاه دو دوربین دارد: یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه. عمر باتری این مدل نیز حدود 12 ساعت تخمین زده شده است. همچنین یک نسخه آموزشی از این دستگاه موجود است که تبلت را در یک قاب مقاوم قرار می‌دهد تا از سقوط ناخواسته محافظت کند.

هر دو لپتاپ در این ماه عرضه خواهند شد. Chromebook Duet 11 با قیمت پایه 340 دلار و Galaxy Chromebook Plus با قیمت 699 دلار روانه بازار خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط