چهارشنبه 11 مهر 1403 - 14:01

کد خبر 649493

چهارشنبه 11 مهر 1403 - 11:26:20


میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان ۳۹/۵ درصد افزایش یافت


ایرنا/ مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش در این استان پس از سه سال زراعی متوالی کمتر از نرمال در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ بیش از نرمال گزارش شده است.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: میزان بارش دریافتی سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، ۱۴۰.۶ میلی متر بوده که ۳۹.۵ درصد افزایش را نسبت به سال زراعی گذشته که ۱۴۵.۶ میلی‌متر بارش بوده را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه میانگین بارش بلند مدت سال زراعی سیستان و بلوچستان ۱۰۰.۷ میلی متر است تصریح کرد: افزایش بارش سال زراعی با وجود آن به دست آمد که میزان میانگین بارش فصل مونسون امسال فقط ۷.۴ میلی متر بوده و نسبت به بارش‌های موسمی بلند مدت استان ۳۳.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان بیش از ۲۰ سال درگیر خشکسالی است تصریح کرد: این بارش ها می توانند اثرات خشکسالی را قدری کاهش دهند.

به گفته وی با توجه به ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان در دوره یک ساله تا پایان مرداد ماه سالجاری ۹۴.۱ درصد از پهنه استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بوده که از این مقدار ۵۸.۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

حیدری میانگین دمای سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۱۴.۲-۱۴.۳ را ۲۴.۷ درجه سلسیوس اعلام کرد و افزود: در این مدت ۱.۴ درجه دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه افزایش داشته است.

وی همچنین درباره پیش بینی فصلی میزان بارش سیستان و بلوچستان گفت: بارش استان تا اسفند ماه سال جاری در حدود نرمال بلند مدت برآورد می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط