شنبه 31 شهریور 1403 - 08:15

کد خبر 64990

دوشنبه 01 خرداد 1402 - 15:19:49


نرخ پایین باروری در استان بوشهر


صدا و سیما/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نرخ باروری در استان بوشهر نسبت‌به میانگین کشوری در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

قاسم برجویی‌فرد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همایش جوانی جمعیت در دیلم اظهار کرد: مطالعات جمعیتی اثبات می‌کند که در سال‌های آینده روند سالمندی جمعیت کشور با سرعت و شدت بیشتری تداوم خواهد داشت و در آینده‌ای نه چندان دور با پدیده سالمندی جمعیت روبرو خواهیم شد.
وی یادآور شد: سال‌های ۶۷ و ۶۸ با وجود اینکه کشور درگیر جنگ تحمیلی و مشکلات پس‌از آن بود، ولی بی‌نظیرترین آمار رشد جمعیت را در همین سال‌ها به ثبت رساندیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: اگر به‌صورت شفاف‌تر به مقوله جمعیت در سال‌های ۶۷ و ۶۸ بپردازیم، تعداد نوزادان متولد شده در هر سال به ۲ میلیون نفر می‌رسید.
وی با بیان اینکه کشور از لحاظ رشد جمعیت در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ یک سقوط آزاد را تجربه کرده، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر به همین منوال پیش برویم تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیتی ما به عدد صفر خواهد رسید.
برجویی‌فرد عنوان کرد: در مبحث نرخ باروری، وضعیت ما در بین کشورهای منطقه مطلوب نیست و نرخ باروری در استان بوشهر نیز از میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 5.3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، تاکید کرد: ازدواج در مقوله جوانی جمعیت و فرزند آوری بسیار حائز اهمیت است، اما متأسفانه سن ازدواج در کشور افزایش داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به اهمیت فرزندآوری در سنین پایین‌تر اشاره و اضافه کرد: طبق میانگین کشوری ۵ سال زمان برای فرزند آوری تعیین شده که اگر بر فرض مثال یک زوج ۳۵ و ۳۰ ساله را در نظر بگیریم تا ۴۰ سالگی درگیر فرزند آوری خواهند بود و از این حیث ازدواج در سنین پایین از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند.
وی گفت: نرخ رشد جمعیت در شهرستان دیلم در سال‌های اخیر از ۲.۳ به ۱.۶ کاهش داشته که همین عامل در آینده عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط