پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 14:55

کد خبر 650461

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 09:29:24


پنج راه دسترسی غیرمجاز در محور یزد - طبس با حکم قضایی مسدود شد


ایرنا/ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد گفت: به منظور ایمن‌سازی محور یزد – طبس و جلوگیری از وقوع حوادث جاده‌ای، تعداد پنج راه دسترسی غیرمجاز در این محور با حکم مقام قضایی مسدود شد و این عملیات در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

سید حسین محمدی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد اظهار داشت: در پی وقوع چندین حادثه دلخراش در محور یزد – طبس به‌ویژه واژگونی اتوبوس زائران بوشهری و فوت بیش از ۱۰ نفر از هموطنان، تیم‌های کارشناسی پس از بازدیدهای متعدد و بررسی وقوع علل این حوادث، اقدام به ایمن‌سازی محور یاد شده کردند.

وی اظهار کرد: بر اساس مفاد مواد ۶ و ۷ قانون ایمنی راه ها و راه آهن (اصلاحی ۱۳۷۹) راهداری مکلف است راه های دسترسی غیرمجاز به جاده های اصلی، فرعی و راه های شریانی را مسدود کند و تردد در این محورها را ایمن نمایند ، در همین راستا و در نخستین گام با حکم قضایی طی روزهای گذشته پنج راه دسترسی غیرمجاز مربوط به ارگان‌ها، صنایع و معادن در محور یزد – طبس مسدودسازی و حذف شد.

علی‌محمد دشتکیان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان هم در این زمینه گفت: با توجه به اهمیت حفظ جان مردم و تأمین ایمنی راه‌ها و همچنین شرایط خاص محور یزد – طبس به عنوان طریق الرضا (ع) و یکی از شریان‌های اصلی مواصلاتی استان، نواقص موجود تا کنون به بهای جان‌باختن تعداد زیادی از هموطنان، ورود صدمات بدنی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی به کاربران این مسیر، تمام شده است.

"علی محمد دشتکیان" تصریح کرد: به‌موجب مواد ۶ و ۷ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن (اصلاحی ۱۳۷۹) اقدام به هر گونه عملیات یا ایجاد هر گونه مستحدثات در حریم قانونی راه‌های اصلی و فرعی داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین ایجاد راه دسترسی و هر گونه عملیاتی که موجب اخلال در امر تردد وسایل نقلیه ‌شود بدون اجازه وزارت راه‌وترابری جرم بوده و مرتکب علاوه بر جبران خسارت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است نظر به اهمیت موضوع، به منظور حفظ و پاسداشت حقوق عامه، دولت و همچنین جلوگیری از ضرر به بیت المال، به موجب ضوابط حاکم، وزارت راه مکلف است با حضور نماینده قضایی راساً نسبت به قلع‌وقمع و محو آثار تجاوز اقدام نماید. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان تأکید کرد: به موجب ضوابط حاکم، مأموران موصوف و همچنین ضابطین نیروی انتظامی مکلف‌اند ضمن مراقبت، به محض مشاهده وقوع تجاوز به راه‌ها و حریم آن مراتب را به مراجع صالح اعلام و اقدامات قانونی انجام داده و در صورت تسامح، به مجازات مربوط محکوم خواهند شد.

دشتکیان خاطرنشان کرد: از بررسی سوابق حوادث دلخراش جاده‌ای در محورهای مواصلاتی چنین استنباط می‌شود که لزوم اجرای صریح و قاطع قوانین فوق‌الذکر بدون ذره‌ای تسامح و کوتاهی، یکی از ضروریات است که اگر نسبت به آن قصور صورت گیرد ضربه‌های سنگین و لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط